Creatur

Trafikk til Penger

-

Hvor mange av de som besøker nettsiden din ender opp som kunder? De aller fleste kjenner ikke dette tallet. Selv om du ikke har en nettbutikk så bør nettsiden generere inntekt. De fleste bruker nettsiden som et forstørret visittkort med hvem, hva hvor info.

Ingenting skjer før noen selger noe

Smarte bedrifter bruker nettsiden som en automatisk markedsføringsplattform for å komme i kontakt med nye potensielle kunder. Alternativet er å ta for seg telefonkatalogen og slå nummer fra A-Å.

Mange bedrifter måler ikke salg direkte fra nettsiden. Nettbutikk er uaktuelt, derfor er det best å bruke de tradisjonelle metodene for salg. De tror det ville vært for komplisert å håndtere bestillingene. Det enkleste er å ta bestillinger over telefon, mail eller ved personlig oppmøte.

De tar feil.

Vel, ikke helt feil. Ikke alle salgsfunksjoner kan skje direkte fra en nettside. Mange bedrifter er avhengige av å snakke med kunden før de kjøper. Det er derimot veldig nyttig å bruke nettsiden til konverteringer.

En konvertering skjer når en besøkende på nettsiden gjør det du vil han skal gjøre. Du har altså en plan for nettsiden. Fullfør denne setningen: “Når noen besøker nettsiden vår, vil jeg at de skal …”.

En konvertering kan være et salg, fylle ut et skjema, melde seg på et nyhetsbrev, kontakte bedriften eller lignende.

Det som er felles med alle konverteringer er at de kan måles, og det det kan måles kan forbedres. Konverteringsoptimalisering kommer inn her. Langt og komplisert ord er det, men veldig beskrivende for de som forstår “penger fra nett” strategien for vanlige norske bedrifter.

Det som er felles med alle konverteringer er at de kan måles, og det det kan måles kan forbedres.

Det er ikke magi, det er matematikk

La oss ta et regnestykke. Ta gjerne frem kalkulatoren din, slik at du følger med på logikken her. Vi har en bedrift, Randis ReiseRådgiving AS, som spesialiserer seg på å lage pakketurer til de kresne. Hver kunde får noe unikt, så det går ikke ann å selge ferdigpakker.

Nettsiden hadde tusen unike besøkende forrige måned. 50 av disse fyllte ut et “Jeg vil at Randi skal kontakte meg og diskutere reisepakker”-skjema. Altså et kontaktskjema.

Ok. La oss se på tallene:

Unike besøkende: 1.000
Konverteringer: 50
Konverteringsrate: 5%
(50 delt på 1.000 blir 0,05. Det er det samme som 5%.)

Men alle de 50 ble selvsagt ikke til kunder. Randi er flink til å selge til de som er interesserte, men ikke alle er klar for å bestille med en gang. Selv om noen bestiller eller ikke, så vil hun legge disse til listen for det månedlige nyhetsbrevet med reiseinspirasjon som hun sender ut.

Randi klarer som regel å få 1 av 10 som tar kontakt til å bestille en reise innen 14 dager. Dette betyr at 5 av de 50 som tok kontakt, kjøpte noe med en gang. Hvert salg gir henne 5.000 kroner i overskudd.

Unike besøkende: 1.000
Konverteringer: 50
Konverteringsrate: 5%
Salg: 5
Overskudd: 25.000

Dette betyr at Randi genererte et overskudd på 25.000 kroner fra nettsiden sin forrige måned.

Hvor mye salg genererte nettsiden din forrige måned?