Creatur

3 krav for å tjene penger på nettsiden

-

Den siste tiden har vi snakket med endel bedriftsledere om hvordan man skal bruke nettsiden sin for å øke omsetningen. En av de største oppdagelsene vår var da at alle hadde sine meninger om hva som måtte til, men de færreste visste det riktige svaret. I denne artikkelen skal vi ta for oss de 3 elementene som må til for å tjene penger med nettsiden.

De fleste bedrifter har store hull i webstrategien

En ny nettside kan være den mest lønnsomme investeringen en bedrift gjør. Bare se for deg nettsiden som en døgnåpen serviceskranke med ansatte som er like serviceinnstillte og flinke til å selge hver eneste gang. En nettside er nettopp dette, en potensiell salgsmaskin. Men de fleste firmanettsidene gir ikke en eneste ekstra krone i kassen. Det er ivhertfall ikke mulig å måle det. Da blir den lønnsomme investeringen ikke særlig lønnsom allikevel.

1. Trafikk

Det er ikke til å skyve under et teppe at man må ha folk inn i kiosken for å kunne selge de softis. Uansett hvor bra tekst og bilder du har på nettsiden din, hvis hele nettsiden har bare et par hundre besøkende hver måned så må du gjøre noe med trafikken. Det er mye som kommer inn under «anskaffelse av trafikk til nettsiden», men de vanligste er Google Adwords, Søkemotoroptimalisering og Sosiale medier.

2. Salgstekst

Du har en nettside med mange besøkende og vil at de skal kjøpe noe av deg. Internett er veldig likt den virkelige verden: ingen gidder å kjøpe noe de ikke vet hva er, virker kjedelig eller ser ut som noe lureri. Det er derfor viktig å ha riktig tekst på nettsiden (og nok tekst) som forklarer enhver funkjson, fordel og nytteverdi av det du selger. Den største tabben norske bedriftsledere gjør når de skal lage en nettside, er å spare på teksten. Tekst er gratis å publisere på internett! Alle seriøse webdesignselskaper gir deg også ubegrenset antall sider, så det er ingen grunn til å spare på tekst, bilder og video som om det skulle være manko på plassen. I markedsføringsbransjen har man et engelsk uttrykk som sier «The more you tell, the more you sell».

3. Salgsapparat

Den enkleste måten å avsløre mangel på en internettstrategi er å stille spørsmålet «hvordan tjener din bedrift penger på nettsiden?». De aller fleste klarer ikke å gi et skikkelig svar, og det er ikke deres feil. Det er selvsagt webdesignselskapets ansvar å lage en nettside som gir dem penger i kassa. Et salgsapparat kan være en nettbutikk, men dette er upraktisk for de fleste. Vi anbefaler alltid å ha et skjema med et tilbud på nettsiden. Noe som «bestill gratis befaring», «motta en gratis brosjyre», «få første måned gratis» osv. Dette er et salgsapparat som kan måles, i motsetning til å bare legge opp telefonnummeret og si at «det der internettgreiene fungerer ikke». Folk elsker alt som er gratis. Vi her i Creatur Media har en Gratis Guide Til Webdesign, som hjelper våre potensielle kunder å ta en intelligent og informert avgjørelse når de er interessert i en ny nettside.

Når vi i Creatur Media lager nettsider så liker vi å starte i den andre enden. Dette litt på grunn av at det høres mye kulere ut å si 3-2-1 LAUNCH, men også fordi det sparer bedriftene for massevis av bortkastede penger på trafikk hvis det ikke er en bra nok salgstekst eller salgsapparat på plass. Man rydder stua før man får gjester, ikke når de sitter i sofaen.