Creatur

Support bør inkluderes i kjøpsloven

-

For meg er ikke support særlig viktig egentlig. Jeg trenger bare et telefonnummer å ringe hvis noe går galt. Ingen vits å betale ekstra for support når det bare er å plukke opp telefonen og ringe selgeren. Problemet i det siste er at jeg har hatt et par problemer, som egentlig var litt min feil, men som ingen har fikset for meg ennå. Selgeren sa han skulle få teknisk til å «se på det» snart. Nå har han sluttet å ta telefonen.

Support er ikke viktig før du oppdager at du ikke får det.

Support kan ofte sees på som en unødvendig ekstrakostnad for mange. Hvorfor skal du betale enda mer for et produkt som i utgangspunktet skal fungere bra? Jeg er enig i dette (og derfor vil du alltid få gratis support det første året hos oss).

Hva er egentlig support?

Behovene som melder seg for support til en nettside kan være så mangt. Selv om ikke alle har samme tankesett som oss, så er ihverfall dette det vi kaller support:

  • Hjelp når noe ikke fungerer skikkelig
  • Reparasjon av problemer vi har skapt
  • Reparasjon av problemer du har skapt
  • Oppdatering av programvare
  • Opplæring i bruk av systemer
  • Opplæring i bruk av systemer når du har glemt noe
  • Være der for deg når du trenger det
Http://support.creatur.no/ er adressen til vårt supportsystem, hvis du leter etter det.

Hva er ikke support?

Selv om supporttjenester er der for å hjelpe deg når du trenger det, så må man sette grenser for hvor supporten stopper og hvor utvtikling starter. Forskjellen er rimelig enkel, men bør poengteres:

Support er hjelp med eksisterende løsning, utvikling er når vi lager nye funksjoner, legger til nye elementer eller endrer utseende på nettsiden.

Her er eksempler på hva som ikke dekkes av vanlig support:

  • Legge til nye funksjoner på nettsiden
  • Endre design eller layout
  • Oppdatere bloggen for deg (bortsett fra opplæring)
  • Legge til muligheter for å selge direkte fra nettsiden
  • Bytte ut kontaktskjema eller bildegallerier

Når du får en ny logo til firmaet så bytter vi selvsagt denne gratis for deg på nettsiden. Hvis du derimot ønsker å endre noen farger og flytte på innholdet, vil det regnes som utvikling.

Ikke alltid gratis

Et produkt som man kjøper skal jo alltid fungere. Hvis noe går galt så er det selgerens feil, ikke sant? Problemet med dette er at i motsetning til elektronikkbransjen (hvor alle enheter er like og lages på samlebånd) så består webdesign av flere bevegende prosesser samtidig. En av disse er bedriftslederen som bestiller nettsiden.

Noen ganger har vi gjort noe, andre ganger har du gjort noe. Det er derfor viktig å vite at uansett hvem som har gjort hva, så får du hjelp.

Arbeidskraft er desverre ikke gratis og skikkelige supportpersoner koster penger. Mange velger å «ta det som det kommer» med support. En såkalt «håper-alt-går-bra» type support er veldig vanlig for små selskaper og fører ofte til at de vanskeligste sakene blir «glemt». Større selskaper har ofte problemer med «det-er-ikke-mitt-ansvar» support. Dette skjer spesielt hvor flere typer personell er involvert. «Var ikke det super-teknisk som skulle ta den saken? Vi er jo bare vanlig teknisk».

Vi har valgt å gi gratis support i 12 måneder etter nettsiden din er ferdig. Etter det fortsetter vi med fastpris som inkluderer sikkerhetsoppdateringer, backup og lagring av nettsiden på en sikker server.

Sjekk kontrakten

Minstekravet for all support er ihvertfall at du har muligheten til å kontakte noen hvis du trenger assistanse. Selv om det koster ekstra penger med support, så bør dette alltid stå omtalt i kontrakten. Jeg blir selv skeptisk når er selskap ikke nevner noe om support i kontrakten jeg skal signere.