Creatur

Søkemotoroptimalisering som Google hater

-

I denne artikkelen skal vi se på hva Google hater og hva du heller bør gjøre for å få topplasseringer i søkemotorene. Det finnes mange metoder for å få dette til og endel av disse metodene liker ikke Google. Det de ikke liker, blir slettet eller straffet i form av dårlige rangeringer.

Det er lett å bli utvist fra Google hvis man bruker feil Søkemotoroptimaliseringsmetoder.

Det finnes nok av byråer som tilbyr søkemotoroptimalisering(SEO), eller naturlig synlighet som det også heter. Tjenesten går ut på å få din nettside fra side 35 til toppplasseringen på 1. side i Google.

De forskjellige teknikkene skilles mellom Black Hat SEO og White Hat SEO. Navnene kommer fra et gammel uttrykk fra datahacker-miljøet. White hat SEO betyr at man kun bruker teknikker som tåler dagens lys og  som ikke bryter noen regler eller retningslinjer. Black Hat SEO benytter teknikker som gir resultater uten å tenke på regler og retningslinjer. Google liker ikke Black Hat SEO.

Ikke straffbart

Det er viktig å merke at selv om noe «ikke er lov» i Google, så betyr ikke det at man bryter noen nasjonale eller internasjonale lover. Jeg er desverre ingen advokat, men her er min forståelse: Så lenge man ikke angriper(hacker) andres nettsider, driver med e-post spam, stjeler personinformasjon, driver med salgssvindel eller publiserer ulovlig innhold er det ingen som vil bli satt i fengsel for å bruke Black Hat SEO-teknikker i Google.

Det betyr derimot ikke at man skal bruke slike lyssky teknikker. Tvert imot faktisk. Selv om det ikke gir en prikk på rullebladet så er Google kongen på internett. De har makten til å slette siden din fra deres lister, og gjør dette daglig med tusenvis av nettsider. På internett er Googles regler loven som regjerer. Når kongen befaler, følger man etter så godt som mulig.

Hva med Bing, Yahoo, Altavista, Cuil, Lycos og AskJeeves?

Først av alt. Hvis du kjenner igjen mer enn to av disse søkemotorene, så vet du mer om søkemotorer enn de fleste. Selvsagt gjelder det også de andre søkemotorene, men hvem bruker egentlig de? SEO handler om å få trafikk til nettsiden og Google har mest å ta av.

Hva mener Google om Søkemotoroptimalisering?

Trykk her for å laste ned Googles eget manifest om SEO [PDF]

Google selv har en aktiv gruppe ingeniører og andre som jobber for å bekjempe det de kaller webspam. Det er nettsider som bryter deres retningslinjer og driver med allslags snusk. I denne kategorien finner man Viagrasalg, hackere og vanlige selskaper som driver med Black Hat SEO. Mange av disse vanlige selskapene vet ikke selv at de bryter reglene, fordi byrået som gjør jobben nekter å fortelle om sine metoder eller vise hva de har gjort for å skape resultatene. Hemmelighold er alltid et faresignal.

I motsetning til hva mange tror så er ikke Google imot at noen gjør nettsidene sine mer sexy for søkemotorer. De oppfordrer til det. SEO betyr å lage nettsiden lettere å lese, raskere å laste inn og fylle opp med relevant og nyttig innhold for de besøkende.

Har du lagt merke til at det som regel er de nettsidene med nyttigst innhold som alltid ender øverst på Googlesøk? Wikipedia for eksempel. Blogger kommer også veldig ofte opp på topp. Mange som har førsteplasseringer i Goolge har ikke drevet et sekund med SEO-teknikker. De har bare skrevet blogginnlegg som er nyttige for de besøkende. Dette er første steg for ethvert selskap som vil ha toppplasseringer.

Ok. SEO handler om to faktorer:

  1. Interne Faktorer
    Innholdet på nettsiden (tekst, bilder, video…)
    Strukturen på nettsiden og undersidene
    Programmeringskoden til nettsiden
    Hastigheten på nettsiden
    Designet på nettsiden
    +hundrevis av andre faktorer
  2. Eksterne Faktorer
    Hvem som linker til nettsiden
    Hvor mange som linker til nettsiden
    Hvilken tekst som står på linkene
    Sosiale signaler (likes, tweets, delinger på Facebook osv.)
    +hundrevis av andre faktorer

Det er på grunn av kompleksiteten her at man bør leie inn en profesjonell til å gjøre jobben for seg. SEO er ikke vanskelig, men tar tid og krever at man setter seg inn i noe helt nytt.

Søkemotoroptimalisering som Google ikke godtar

Google har en lang liste med teknikker og metoder som ikke er lov for å manipulere søkeresultatene. Denne listen er bare noen av de mest brukte i Norge. Google godtar ikke Black Hat SEO. Vi kaller det søke-juks.

  • Programvare for å få linker

    Det finnes massevis av programmer man kan kjøpe som går ut på internett og spammer forum, blogger, sosiale nettverk og andre nettsider for å få linker tilbake til din side. Dette kalles webspam og er ikke lov.

    Faresignal du bør se etter:
    «Vi bruker et program som gir deg førsteplasseringen»

  • Kjøpe linker

    Det er enkelt å bruke nettsteder som Fiverr.com eller Elance.com for å finne noen som vil gi nettsiden din tusenvis av linker til bare et par dollar. Dette kalles webspam og er ikke lov.

    Faresignaler du bør se etter:
    «Vi lager et nettverk av nettsider som linker til deg»

  • Kjøpe Facebook likes, Twitter tweets eller Google +1

    På de samme sidene er det også mulig å kjøpe hundrevis av likes og tweets for nesten ingen penger. Slikt er et forsøk på å simulere disse sosiale signalene som Google ser etter. Dette kalles webspam og er ikke lov.

    Faresignaler du bør se etter:
    «Vi fikser 1.000 fans på facebook / følgere på twitter»

  • Linkutveksling

    «Hvis du linker til min side, så linker jeg til din», var en vanlig teknikk tidligere. Selv om det nå finnes mer avanserte versjoner av disse så er det fortsatt ikke lov. Dette blir sett på som å kjøpe linker og kalles webspam hvis nettsidene ikke er relevante i forhold til hverandre. Denne teknikken fungerer forresten veldig dårlig, så ikke sløs bort tiden din.

    Faresignaler du bør se etter:
    «Vi finner andre nettsider og utveksler linker med de».

  • Manipulere egen nettside

    Hvit tekst på hvit bakgrunn, skjult tekst i usynlige bokser, vise innhold kun for Google, duplisert innhold, unaturlig bruk av søkeord i teksten, unaturlig lenkstruktur osv… kalles webspam og er ikke lov.

    Faresignaler du bør se etter:
    «Vi lager en egen versjon av nettsiden som kun Google ser».

  • Registrere nettsiden i spam-kataloger

    Noen websider er kun laget som en liste eller database over andre nettsider. Disse eksisterer kun for å gi bort linker og tilfører internett ingen verdi. Det er derfor man sjelden ser slike norske spam-kataloger i søkeresultatene(med mindre det er ingenting annet å vise).

    Faresignaler du bør se etter:
    «For 8.990+MVA i året kan du bli oppført i katalogen vår»

Hva er da lov?

Det er mange teknikker som er tillatt, men de fleste vil ta lengre tid enn de ovenfor. Det er på grunn av utålmodighet at noen velger å bryte retningslinjene til Google. Ingen av disse teknikkene er hverken avanserte eller krever særlig datakunnskap. Grunnen til at man gjerne vil leie inn en profesjonell til dette er fordi da slipper man å overåke Google selv og sitte i timesvis med SEO. Du har nok andre ting å ta deg av i bedriften, ikke sant?

  • Blogging

    Det er overraskende hvor mange bedrifter som ikke tar seg tid til å holde en aktiv blogg. Det er den billigste og beste måten for å rangere som nr 1 i enhver kategori!

  • Fikse nettsiden

    Den vanskeligste SEO-jobben er når man ikke kan fikse på nettsiden som skal høyere opp i søkeresultatene. Hvis man ikke har en optimalisert nettside så er det bare å gi opp. Dette bør alltid være første steg i enhver SEO-prosess.

  • Få lenker fra relevante nettsider

    Det er ikke ulovlig å spørre leverandører, næringsforeningen, dine ansatte som blogger eller lignende om å linke tilbake til din nettside.

  • Få aviser og media til å linke til din side

    PR er som regel ikke enkelt for vanlige bedrifter å oppnå. Hvis man får det til er det helt OK å be de om å linke tilbake til din nettside.

  • Bransjeregistre og organisasjoner

    Hvis din bedrift tilhører en bransjeorganisasjon eller er medlem i en annen organisasjon, så er det ingenting i veien for å be om en link derfra.

  • Be venner og familie om å dele nettsiden din i sosiale medier

    Dette liker nok ikke Facebook og Twitter like bra, men Google bryr seg lite om slikt. Betingelsen er her at disse folkene kjenner deg og liker bedriften din. Dette kalles jungeltelegrafen.

  • Lage såkalt «Link-bait»

    Det er mulig å gi bort noe gratis som er så bra at folk vil flokke til for å få det. Ofte vil dette sette bloggere i sving. Poenget her er at man konstruerer noe som er lett å dele og som gjør at nettsiden den deles på får en økt verdi. Dette kan være infografikk som du får laget et morsomt bilde eller noe annet snacks.

  • +mye annet

Hva kan jeg kreve av et SEO-byrå?

Vel, du kan kreve hva du vil. Hvis byrået ikke gir det til deg så går du en annen plasss med pengene dine. Slik er det med alt her i livet forresten. Denne listen er bare det vi ser på som minimumskrav man bør stille til ethvert byrå som tilbyr søkemotoroptimalisering.

  1. Åpenhet om metoder

    Som du har sett i denne artikkelen så er det viktig å vite om byrået holder seg på riktig side av Googles retningslinjer. Mange tilbyr selvsagt Black Hat SEO og det er opp til deg om du vil ta risikoen.

    Du kan si det slik:
    «Holder du teknikkene dine hemmelig, beholder jeg pengene for meg selv».

  2. Jevnlig rapportering

    Det er mange år siden søkeresultatene var like for alle som søkte. Når du søker på bilmekaniker så vil ditt resultat være tilpasset din datamaskin, din søkehistorikk, hvor du er i landet, om du er logget inn på Google eller ikke og mange andre faktorer. Derfor er det viktig at byrået bruker et annerkjent system for å spore utviklingen. Vi bruker og anbefaler bransjelederen SEOmoz.

    Du kan si det slik:
    «Ingen månedlig rapport fra deg, ingen penger fra meg».

  3. Garantier for resultater

    INGEN byråer kan garantere at du kommer på førsteplass. Det er derimot mulig å garantere arbeidet man gjør. Altså, hvis du skal bruke pengere dine på at noen andre skal SEO’e siden din, så vil du vel se resultater? Selvsagt. Derfor anbefaler vi alltid at man får garantier for at trafikken øker fra søk, ikke at man får den eller den førsteplasseringen.

    Du kan si det slik:
    «Ingen garanti til meg, ingen penger til deg».

Oj. Nå må vi slutte her snart. Hvis du har holdt ut helt til bunnen her så har jeg en overraskelse til deg: Du vet nå mer om SEO en de fleste byråene som tar betalt for det. Skummelt ikke sant?

Bare ring et byrå som tilbyr SEO og still følgende spørsmål: «Hvilke interne og eksterne faktorer tar dere hensyn til i deres SEO-metoder? Hva er deres lenkestrategi? Hvilket rapporteringssystem bruker dere? Kan jeg betale dere for å lage en resultatsbasert link-bait kampanje?». Da får du se en «SEO-ekspert» med svette rennende som om han var på sykkel-spinning.