Hva skal jeg skrive om på firmabloggen?

I dag skal vi se på en veldig enkel prosess for å skrive innlegg på en firmablogg. Sommeren er lavsesong for mange bransjer(bortsett fra softisbransjen), derfor er denne tiden perfekt for å starte rutinen med å legge ut regelmessige blogginnlegg på nettsiden.

Hva skal jeg skrive om på bloggen?

Fordelen med å ha en blogg er mange. Kanskje den beste fordelen er at man får gratis trafikk fra Google, siden Google elsker blogger. En annen god grunn er at man får artikulert (fint ord, ikke sant?) mer om hva man driver med. Rørleggere har nok ikke som vane å skrive om sitt yrke. Det er derfor man gjerne vil få mye nytte av å få tankene «ned på papiret» i den forstand.

Det er litt som når jeg skulle lære Engelsk i barndommen. Setningene og ordene hørtes så pene ut i hodet mitt, men med en gang jeg skulle snakke så ble setningene rare og ordene gale. Uttalen var ikke like god som jeg hadde hørt det i hodet. Det samme var det med skrivingen.

Hjernen fungerer ikke slik man skriver. Tankene flyr rundt om kring og hopper fra det ene til det andre. Sentninger er rette linjer med ord etter ord. Skrivingen hjelper deg å samle disse flyktige tankene til sammenhengende setninger. Setninger som forteller det viktigste om dine tjenester. Setninger som motiverer kunder. Setninger som selger.

Nok om det.

Det viktigste her er å forstå at man må ikke henge seg for mye opp i planleggingen og heller fokuserer på å få noe publisert på nettet. Det gjør ikke noe med et par skrivefeil(vi har mange!) så lenge teksten handler om noe interessant. Lag en plan for når du skal skrive innlegg og legg gjerne til en alarm i kalenderen. Skriv jevnlig, gjerne hver dag hvis du har tid. En gang i måneden er minimum.

Hva skal jeg skrive om på bloggen?

Det er et spørsmål alle bloggere stiller seg selv mange ganger. Den vanskeligste måten å finne temaer på er å slå på maskinen, logge inn på administrasjonpanelet til nettsiden, trykke «nytt innlegg» og tro at temaet bare kommer til deg automatisk. Det funker sjelden. Jeg har prøvd mange ganger.

  1. Skriv om de vanligste spørsmålene du får
    Dette kan være: «hvor mye koster det?», «hva er forskjellen på … og …?», «hva er viktigst av … og …?», «Hvordan velger jeg en god …?»
  2. Spør en venn eller kollega om å komme opp med et tema
    Du kan spørre slik: «Hva er et tema du synes vi bør skrive om på bloggen vår?»
  3. Skriv om kontroversielle eller uvanlige saker
    «Hvordan mange ….. lurer kundene sine», «Hvordan finne en ærlig ….», «… er så lett å bruke at hunden vår klarte det», «Hvordan en kattunge stengte butikken i går»

For å spare tid er det nyttig å sette seg ned med penn og papir. Ekte penn og papir, ikke datamaskinen. Ha en 20 minutters brainstorming hvor du kun skriver ned forskjellige overskrifter til blogginnlegg. Noen klarer 100, andre klarer færre. I løpet av 20 minutter bør du klare ihvertfall 50 innlegg. Det er et passelig antall og gir deg nok ideer til å fylle bloggen med nye innlegg hver uke i et år!

Det går forresten ann å skrive alle innleggene i løpet av en helg og si til nettsiden at disse skal dryppe ut en etter en hver uke i et år. Hvordan du gjør dette rekker vi ikke å gå inn på nå, men det er veldig enkelt. Fokuser på å skrive det første innlegget av de 50 ideene.

Vil du vite en hemmelighet?

Vel det er egentlig ikke en hemmelighet, men jeg har ikke nevnt det før på her. Utenom jobben med premium webdesign og kule animasjoner så skriver jeg en bok. Det er en bok til studenter som vil ha toppkarakterer i alle fag. Mange av de utfordringene studentene har er veldig like de du vil møte når du skal skrive bloggen. Vi rekker ikke å gå gjennom alt der, men jeg vil dele et tips for hvordan du kan skrive lettere: BARE SKRIV. Hehe, vel det er ikke så enkelt. Jo, det er egentlig så enkelt.

Det du vil oppdage er at man ofte prøver å rette teksten samtidig som man skriver. Man skriver en setning og plutselig dukket det opp en skrivefeil i ordet som nettop ble skrevet.  Hvis man da går tilbake og retter denne feilen så flyttes fokuset bort fra det du skrev og over på rettingen. Når feilen er rettet har man glemt hva som skulle stå i resten av setningen. Flyten var brutt. Så poenget her er å skrive først, glem skrivefeil og dårlige setninger. Få det inn på maskinen. Det er ingen som ser hva du skriver før du trykker på den blå «Publiser»-knappen. La ordene komme og ikke stopp opp bare fordi du glemte å legge til en bokstav midt i et ord. Prøv det. Du vil bli overrasket.

Hvis nettsiden din ikke støtter blogging, er det på tide å bytte leverandør. Last ned vår gratis guide om webdesign til bedriftsledere for mer informasjon om dette.

Legg igjen en kommentar