Creatur

Hvorfor kan skreddersydd og personlig tilpasning av søkeresultater i Google være farlige for oss?

-

Google-personal-search

Hvis jeg søker i Google på ordet ‘jazz’ er en nyhetsartikkel fra Bergensavisen, om golden retrieveren Connie på 4 år som spiller jazz på kommando, blant mine topp tre søkeresultater, rett under Wikipedia sine definisjoner av begrepet jazz på engelsk og norsk. Google sier de fant omtrent 175 000 000 resultater på 0,36 sekunder, så hvorfor akkurat Connie kom opp og fram blant alle disse er et lite mysterium når det er så mye som defineres som, eller har navnet, jazz; båter, sko, parfymer og alt mulig annet heter jazz ditt og jazz datt.

Når det er sagt; hva jeg får frem i mine søkeresultater er neppe det samme som det du finner.

The power of individual targeting — the technology will be so good it will be very hard for people to watch or consume something that has not in some sense been tailored for them.

Eric Schmidt, executive chairman, Google
(The Wall Street Journal)

Eli Pariser, forfatter av boken “The Filter Bubble”, er en av mange kloke hoder som har holdt foredrag på et av TED sine arrangement under parolen “ideas worth spreading”. Der går han inn på tematikken i boken sin, som i korte trekk omhandler konsekvensene ved ikke bli eksponert for annet innhold enn det Google, og flere andre tjenester som Netflix, Facebook og så videre, har skreddersydd for oss og våre interesser. De fleste tjenestene gjør selvsagt sitt beste for å skreddersy med bakgrunn i vår historikk og vårt tidligere bruksmønster, men Eli Pariser går likevel så langt som å si at dette til syvende og sist kan være skadelig for både oss selv og demokratiet som sådan. Eli Pariser forklarer selv i denne videoen.

Google jobbet lenge med hvordan de skulle kunne benytte alt av søkehistorikk og krysskoblinger i sine skreddersydde søkeresultater, og søkte i 2013 etter en Product Marketing Manager i avdelingen for nettsøk som kunne bidra til å markedsføre hvor smart det er å være logget inn i Google-systemet når man søker fordi “…the more users that are signed in to Google, the better we can tailor their search results…” som det står i utlysningsteksten.

Google har patentert en metode for å automatisk persontilpasset informasjon gjennom følgende trinn:

  • Transparent overvåking av brukerinteraksjon med data under normal bruk av maskinen
  • Ajourhold av brukerspesifikke data filer
  • Estimere parameterne for en læringsmaskin som definerer en brukermodell spesifikk til brukeren
  • Analysere et dokument (les: en hjemmeside) for å identifisere egenskaper
  • Anslå sannsynligheten for at brukeren er interessert i dokumentet ved å bruke parametrene i brukermodellen
  • Gi personlige tjenester basert på estimert sannsynlighet

Når Google lanserte Google+ ble det skrevet mye om hvordan dette var en konkurrent til Facebook, og spekulasjonene var mange om hvem som ville vinne denne «sosiale media krigen». Fortsatt preger dette inntrykket de fleste har av Google+ sin posisjon i det komplekse økosystemet online.

Likevel har det blitt mer og mer tydelig at intensjonene med Google+ aldri var å bli det nye Facebook, men at det var et ledd i å få brukerne av Google til å være innlogget, helst til enhver tid. Flere grep har blitt tatt for å befeste dette, og ved å introdusere single sign-on på alle Google’s tjenester og, ikke minst, ved å erstatte kommentarfeltene på Youtube med et Google+ -basert system, har de kommet et langt stykke på veien med å vite alt de trenger for å servere deg den reklamen du ønsker å se.

Google Plus gives you the opportunity to be yourself, and gives Google that common understanding of who you are.

Bradley Horowitz, Vice president of product management for Google Plus
(The New York Times)

larry page google io

Etter sin keynote-presentasjon på Google sitt utviklerarrangement Google I/O i juni 2014, ble grunnlegger og CEO Larry Page spurt om hvordan ting står til med Google+ i disse dager av The New York Times, og svarte:

We have a very excited, dedicated community. People forget we’re able to make our services better by understanding your relationships, making sharing work and understanding identity. These are deep and important things for us as a company.

Eli Pariser har laget en liste over 10 ting man kan gjøre for å stikke hull på denne filter boblen, der mantraet er å fjerne all personalisering i web-applikasjonene du bruker, og – som han nevner i punkt 3 – ikke fortell Facebook eller Google ting du ikke ønsker at hele internett (og verden) skal vite.