Creatur

Retargeting annonsering

«Hvordan bruke 1 krone og få 16 tilbake, eller for dem som teller tusenlapper, hvordan bruke 1000 kroner og få 16.000 tilbake»

Hva er retargeting?

«Kanskje den mest målrettede formen for internettmarkedsføring.»

Kort fortalt så er retargeting en annonseringsmetode for å vise annonser til personer som allerede har besøkt nettsiden din.

Når en potensiell kunde har besøkt din nettside, så vil dette bli registrert i nettleseren til til denne. Senere når denne personen besøker en side som er registrert i annonsenettverket eller logger inn på Facebook, så vil han eller henne se dine annonser som viser ditt budskap.

Hvorfor retargeting?

Du har kanskje lagt merke til det, eller så har du gjort det ubevisst. Du handler som regel kjente merkevarer. Om det er vaskepulver eller solbriller, du vil gjerne kjøpe noe du har hørt om fra før.

Ikke alle er klare til å kjøpe noe av deg første gangen de «treffer» deg. Faktisk så har de aller fleste nettbutikker en konverteringsrate – antall prosent av besøkende som kjøper – på under 10%. Det betyr at over 90% av de som besøker nettsiden din ikke handler noe.

Med retargeting, så viser du annonser kun til personer som allerede har blitt kjent med «deg». Dette har en kraftig innvirkning på underbevisstheten og bevisstheten til folk. Noe som igjen fører igjen til en markant økning fullførte salg eller handlinger.

Hvordan fungerer det?

Retargeting fungerer best om du allerede har en del besøkende på nettsiden din, så la oss ta utgangspunkt i at du har over 1000 besøkende pr. måned. Det er også en selvfølge at du har noe å selge eller noe å tilby de besøkende på nettsiden.

Dette er hva som skjer:

  1. En potensiell kunde besøker nettsiden din, ser på produkter eller tjenester, vurderer å kjøpe noe, og kanskje til og med legger ting i handlekurven.
  2. Uten å bli helt overbevist, eller får andre grunner til ikke å fullføre kjøpet, velger den potensielle kunden å forlate nettsiden din.
  3. Den potensielle kunden besøker en annen nettside som er registrert i et annonsenettverket – tilbyr annonsenettverket annonseplasser mot betaling – eller logger inn på Facebook – Ja, facebook tar betaling for annonseplasser og tilbyr retargeting.
  4. Han eller henne ser annonser for akkurat din merkevare, produkt eller tjeneste. Gjenkjennelseseffekten og underbevisstheten tar over.
  5. De klikker på annonsen og besøker nettsiden din på nytt, enten av nysgjerrighet eller at de faktisk kom på at de skulle kjøpe noe av deg.
  6. Den til nå potensielle kunden fullfører kjøpet og blir en glad og fornøyd kunde.

Dette er en kort oppsummering av hva som faktisk skjer. Det kan være at det skjer på en annen måte, og det kan hende at det ikke skjer i det hele tatt, men til syvende og sist, så er det noen som gjør det. Dette fører til at til nå «potensielle kunder» konverterer og blir faktiske kunder.

Har dere noen garantier?

Nei, vi har desverre ikke det. Det er umulig for oss å garantere at du får flere kunder og salg av å benytte deg av retargeting. Men erfaring og kundecaser viser at alle våre retargeting kunder har hatt positiv effekt av å benytte seg av tjenesten.

Som et eksempel så kan vi nevne en nettbutikk som har en serdeles høy gjennomsnittsordre – Kajakk og Fritid. Gjennomsnittsverdien per ordre for denne kunden er mellom 7000 og 8000, så ingen typisk impulskjøps kunde med andre ord. Etter å ha kun brukt 3000,- på retargeting annonsering så har denne kunden fått orderer til en verdi av over 49000,- fra retargeting (!!!) Og dette på bare 3 uker!

Hvor mye koster det?

Retargeting følger en budsjettmodell som gjør det mulig å bestemme litt selv hvor mye man vil bruke på annonseringen. Selv om man har denne fleksibiliteten, så anbefales det allikevel at man legger litt ressurser i det for at man skal få gode nok resultater til at det lønner seg.

Vi kalkulerer forslag til budsjett ut fra statistikk på hjemmesiden din, slik som antall besøkende, sidevisninger og antall konverteringer.

Ta kontakt med oss i dag, så finner vi et budsjett som passer for deg!

Kom i gang med salget