Creatur

Praktisk Oversikt i Google Analytics

-

Google Analytics bør sjekkes jevnlig for å se til at nettsiden gir deg lønnsomhet over tid. I dette innlegget skal vi se på hvordan du kan unngå å gå seg vill i alle mulighetene som finnes. Dette gjør vi ved å lage en oversikt over de viktigste tallene. Disse tallene vil selvsagt ikke være det eneste du skal se på, men vil fungere som et springbrett for en god rutine å sjekke måltallene regelmessig.

Vi antar at du jobber aktivt for å øke trafikken og antall konverteringer på firmanettsiden din. Du har også et system for å selge eller komme i kontakt med de besøkende. De grunnleggende kravene for dette kan du lese om i den tidligere artikkelen 3 krav for å tjene penger med nettsiden. Det er flere faktorer vi ikke kommer til å se på i dag. Noen av disse er kvaliteten på trafikken, fluktfrekvens, Adwordstrafikk, besøkstid og demografi.

Det er ikke antall besøkende på nettsiden som er viktigst.
Det er antall konverteringer.

Mange synes at den nyeste versjonen av Google Analytics er både rotete og vanskeligere å bruke enn den forrige. Litt av årsaken til det var fordi mange føler de nettopp hadde fått til den gamle versjonen da de endret den helt. Med denne nye versjonen følger det med endel veldig nyttige funksjoner og en av disse skal vi benytte oss av i dag. Den nye funksjonen heter «Oversikter» og hjelper deg å samle alle nødvendige tall på en enkel side.

I denne oversikten skal vi kun se på tre forskjellige tall:

  1. Trafikkilder
  2. Konverteringer
  3. Utgangssider

Vi tar her utgangspunkt i at din webdesigner har installert Google Analytics på nettsiden og at du har fått tilgang. Logg inn og følg instruksjonene nedenfor.

Hvis din nettside mangler både Google Analytics og et system for å måle konverteringer, bør du lese vår gratis guide om webdesign.

Trafikkilder

Det er ikke mye verdi i å vite hvor mange besøkende man har på nettsiden med mindre man vet hvor disse kommer fra. I all hovedsak er det tre typer kilder: Henvisningstrafikk, Direktetrafikk og Søketrafikk.

Vi starter med en oversikt over all trafikk

  • Velg «All trafikk» fra menylinjen.

  • Klikk på «Legg til i oversikten»

  1. Velg «Ny oversikt» og gi den et navn
  2. IKKE TRYKK PÅ «LEGG TIL»

Husk å navngi alle modulene som vi legger til i dag. Hvis du ikke gjør det så vil det være umulig å se forskjell på de senere.

Hvis jeg ikke sier noe annet, så skal du alltid merke av den øverste modulen.

  • Trykk på «Legg til  i oversikten» når du har gjort dette.

Det er mulig å flytte rundt på rammene. Ta tak i det grå feltet med navn og flytt den der det passer.

Trykk på «Standardrapportering» for å komme tilbake.

Henvisningstrafikk

Henvisningstrafikk er besøkende som kommer til din side ved å trykke på en link fra en annen nettside. Dette inkluderer når noen linker til deg fra en blogg eller annen side, sosiale medier og mye annet. Denne inkluderer ikke de som kommer fra søk.

  • Velg henvisninger fra menylinjen.

  • Klikk på «Legg til i oversikten».
  • Gi modulen et navn. «Henvisningstrafikk»

Trafikk fra Sosiale medier

Dette tallet inngår under «Henvisningstrafikk», men det er nyttig å vite hvor mange som kommer fra Facebook, Twitter og andre sosiale nettverk.

Mattestykket er slik Henvisningstrafikk = Sosiale Medier + Andre nettsider

  • Velg «Kilder» fra menylinjen.

  • Klikk på «Legg til i oversikten»
  • Gi modulen et navn.

Trafikk fra søkemotorene

Dette vil som regel være de som finner din nettside via Google-søk. Her inkluderer vi ikke de som kommer fra Google Adwords. Dette er de naturlige resultatene som kommer på grunn av søkemotoroptimalisering.

  • Velg «Organisk» fra menylinjen.

  • Klikk på «Legg til i oversikten»
  • Gi modulen et navn.

Konverteringer

Det er her pengene ligger. En konvertering kan være et salg, at noen fyller ut et kontaktskjema eller melder seg på nyhetsbrevet. Dette er de viktigste tallene på nettsiden din. Hvis konverteringsraten, altså hvor stor del av de besøkende som konverterer, er for lav så er det ingen vits med mye trafikk.

Vi anbefaler som regel å få til en høy konverteringsrate før man bruker penger på reklame, søkemotoroptimalisering og sosiale medier for å få trafikk til nettsiden. Hva din konverteringsrate bør være er avhengig av hva konverteringen er og hvor mye den er verd.

Her er noen eksempler på konverteringsrater:

  • Nettbutikk: 1,5% – 5%
  • Nyhetsbrev: 5% – 35%
  • Kontaktskjema 5% – 15%

  • Velg «Oversikt» fra menylinjen.

  • Klikk på «Legg til i oversikten»

 

 

  • Velg «Målfullføringer» og «Målkonverteringsfrekvens»
  • Trykk på «Legg til i oversikten»

Utgangssider

Dette tallet viser den siste siden de besøkende var på før de gikk til en annen nettside. Altså, hvilken side var det som gjorde at de gikk bort fra nettsiden? I teorien så skal 100% av utgangene dine være på takkesiden for konverteringen. Det er for eksemepel sider som sier «Takk for ordren. ditt ordrenummer er #1234», «Takk! Vi tar kontakt med deg snart» eller «Takk for at du meldte deg på nyhetsbrevet vårt».

I praksis stemmer dette aldri. Selv om alle hadde konvertert så vil mange fortsette på siden etterpå. Det man kan bruke disse tallene til er å se om det er noen sider som gjør at folk stikker. Hvis noen skiller seg ut, så kan man gå inn og se hva som skjer på den siden.

  • Velg «Utgangssider» fra menylinjen

  • Klikk på «Legg til i oversikten»

  • Velg «Utganger og Sidevisninger …»
  • Trykk på «Legg til i oversikten»

Voila!

Nå er oversikten din ferdig. Det kan være nyttig å flytte rundt på boksene litt. Sorter de slik du ser det som mest hensiktsmessig. Et tips er å sette denne siden til din startside på nettleseren. Da vil du få et raskt oversiktsbilde hver gang du starter nettleseren din.

Husk at du kan når som helst legge til andre tall i oversikten. Det er også mulig å ha flere oversikter. Hvis nettsiden din har mange konverteringer og mye trafikk vil det nok være best å ha en oversikt for hver av trafikkildene.

Hvis din nettside ikke har konverteringer aktivert eller Google Analytics installert, så har du en høne å plukke med webdesigneren din.