Creatur

Nettsider til bedrift som gir penger i kassa

-

Bedrifter lager nettsider for å tjene mer penger, spare tid eller for å se bedre ut i offentligheten. I denne artikkelen skal vi se på hvorfor noen bedrifter får til mer lønnsomhet enn andre via sine nettsider og hva du kan gjøre med din nettside for å forbedre den selv.

Først av alt. Når var det du sist ba noen andre gi deg tilbakemeldinger på firmanettsiden din? Aldri sier du? Kona og mor gjelder desverre ikke. Problemet med firmanettsider er at det som regel kun er en person som tar alle avgjørelsene. Det som virker lett og oversiktlig for en person, kan være et forferdelig rot for en annen. Få noen til å bruke nettsiden din som om de skulle vært en kunde og lytt på hva de sier. Ikke diriger eller forklar, bare lytt. Da lærer du mye.

 

Neste steg du må gripe tak i før vi går over til hvordan du kan tjene penger med nettsiden er målsetningen. Hva vil du egentlig oppnå med nettsiden til firmaet ditt? «Vi må bare ha en nettside» er ikke godt nok svar. Hvis du eier firmaet selv så startet du det nok fordi du ikke ville gjøre som alle andre. Hvis du er ansatt bedriftsleder så tror jeg ikke eieren vil du skal drive med aktivitet som ikke gir mer penger i kassa.

Målsetning betyr «Hva vil du de besøkende skal gjøre når de kommer på nettsiden?». Vil du de skal kontakte deg for å be om et tilbud? vil du de skal finne løsningene på spørsmålene de har, istedet for å ringe deg? eller vil du de skal trykke «Liker» på bildet av hunden din? Det er opp til deg. Målsetningen er uansett viktig.

Siste og viktigste steg, før vi går over til hvordan få mer penger, handler om nettsider og plassering i Google. Hvis din nettside ikke er rangert i Google så er det nesten ingen vits å ha en nettside. Dette er enkelt å finne ut av. Gjør et søk på firmaet ditt i Google og se om din nettside er der.

Var nettsiden din der? Hvis et annet firma eller en slik spam-katalogside kom før ditt firma i søkeresultatene, så bør du snakke med et profesjonelt selskap om søkemotoroptimalisering. Etter du har funnet nettsiden din i Google, er det på tide å bli veldig avanserte. Vi skal nå se hvor mange av dine undersider som finnes i Google. Gjør et søk for din internettadresse slik site:dinbedrift.no

 

Kommer alle undersidene opp i søkeresultatet? Nettsider til bedrifter i Norge får ofte altfor få sider oppført i Google. Dårlige plasseringer på alle søkefraser kan ofte fikses med å  fikse hvor mange sider som registreres i Google.

Hvordan tjener nettsider penger?

Ok.Ok. Jeg hører deg. De fleste bruker nettbutikker som eksempler når de skal snakke om å tjene penger på internett. Det som både du og jeg vet er at de færreste bedriftene i Norge hverken kan eller vil ha en nettbutikk for å selge produktene og tjenestene sine. Det er rett og slett for mye bryderi. Vi tar utgangspunkt i at du vil at de besøkende skal ta kontakt med deg fordi de er interessert i å åpne lommeboka.

1. Nettsider må selge noe

Ha noe som de besøkende er interessert i. Hvis du driver en bilmekaniker så er det veldig viktig å forstå at selv om du vet forskjell på en enkel og en dobbel forstasje-opphengs-kanal-kobling så vet nesten ingen andre hva det er! «Ring for å få mer info» er en elending unnskyldning og et sikkert tegn på at bedriftslederen har vært en latsabb. Dette betyr at hvis du ikke klarer, vil, forstår eller orker å skrive nok tekst om produktene dine til nettsiden, så bør du ansette noen profesjonelle tekstforfattere. De fleste går på internett for å finne utav noe. Hvis de ikke finner svaret på din side, går de til konkurrenten. Han bruker både tekst, bilder og video som forklarer produktene.

2. Nettsider må være ryddige

Jeg vet. Jeg vet. Det du tenker nå er: «Ingen bryr seg om hvordan nettsider ser ut, de vil bare finne den informasjonen de leter etter». Kanskje du ikke tenkte det, men mange bruker dette som en dårlig unnskyldning for en nettside som ser ut som, det min mor pleide å si, «et bombet horehus».

Kunstnerisk design og vakre illustrasjoner er kanskje ikke så veldig viktig for en bilmekaniker, men det som er viktig er brukervennlighet. «Don’t make the visitor think» er et vanlig uttrykk som webarkitekter bruker når de skal forklare hvordan en nettside skal designes. Det som er viktig å forstå er at de besøkende må finne frem til det de leter etter. Hvis din nettside er så vanskelig å ha med å gjøre og webdesigneren din svarer ikke på telefonen når du ringer, er det på tide å skifte nettside. (Vi kan webdesign og er veldig hyggelige.)

3. Nettsider må ha besøkende

Hvor mange besøkende er vanlig for en liten norsk bedrift? Det enkleste svaret er: det varierer. De fleste vil nok si det. Grunnen til at du får det svaret er fordi det er sant og fordi de færreste vet det riktige svaret.

Vi har desverre ikke tall på alle nettsider i landet men en vanlig «her er vi og dette er telefonnummeret vår» -nettside skal ha rundt 800 – 1.000 unike besøkende hver måned for å anses som vellykket med trafikk. Med en gang nettsiden inkluderer en aktiv blogg og aktivitet på Facebook bør dette tallet bli 2.000 unike besøkende i måneden. Webselskapet ditt kan gi deg disse tallene. For en liten stund siden skrev vi en artikkel om hvordan du kan få mer trafikk til nettsiden.

«Utan besøkjene i butikken vil kassapparatet aldrig kjime» sier et ordtak fra Håvamål. Egentlig ikke, men du skjønner tegninga.