Creatur

Nettreklame gir best lønnsomhet

-

Du blir ringt av telefonselgere hele tiden. Noen vil selge deg spamkataloger, andre vil selge deg reklame i lokalavisen. Av og til blir du ringt av lokalradioen og noen ganger av de som vil at du skal reklamere på en nettside. Hvem skal du gi penger til?

Annonsørene vil ha pengene dine. Hvem skal du velge?
Annonsørene vil ha pengene dine. Hvem skal du velge?

Ingen av disse.

Hvis du finner frem til svaret selv, så får du både den beste reklamemetoden og unngår høy pris på grunn av salgsprovisjonen til telefonselgeren.

Når jeg sier at nettreklame gir best lønnsomhet, vil ikke alle være enig. Det er selvsagt mulig å tjene gode penger på å annonsere i aviser, tv og radio. Mange reklameselgere vil som regel fortelle deg at deres medium er det beste. Her skal vi vise en kort oversikt over hvorfor det er lettere å tjene penger med nettreklame.

Annonsene vises bare til målgruppen

Hvis du legger inn en annonse i lokalavisen, så vil ikke hele Norge se annonsen din. Det passer bra. Mange bedrifter er lokale bedrifter. Da er det ingen vits med nasjonal reklame. Lokalavisen er billigere enn VG. Penger spart.

Problemet starter når du vil vise annonsen din kun til de som er interessert i det du selger. Hvis du selger pyntegjenstander og interiørprodukter, så er det vel ingen hemmelighet at målgruppen din er kvinner. Som regel en spesiell type kvinner, målt i alder og interesser.

Med en annonse i lokalavisen så vil annonsen vises til alle som leser avisen. Menn, ungdommer og kvinner. Det betyr at du betaler for å vise en annonse til mange som ikke er interessert i hva du selger.

Slik er det ikke på internett.

Reklame på internett gir muligheter som tradisjonelle medier ikke kan. Du har muligheten til å velge nøyaktig hvem som skal se annonsene dine. På Facebook kan du velge målgruppe basert på geografi, alder, kjønn, utdannelse, interesser og mye mer. På Google kan du velge å vise annonser til kun de som leter aktivt etter det du selger. En som søker «interiørbutikk» i din by er vel en god kandidat til å bli kunde?

Prisene bestemmes av konkurransen

Annonser i tradisjonelle medier er selvsagt også styrt til dels av konkurransen. Hvis en avis er mer populær blant annonsørene, så vil prisene der stige. Problemet er at det er et selskap som bestemmer disse prisene, basert på blant annet selskapets profittmål.

På internett er det ikke slik*. Annonseprisene blir avgjort basert på hvem som lager de beste annonsene og er villig til å betale mest for å vise de. Det betyr at veldig mange bransjer har liten konkurranse. Det gir lav annonsekostnad.

*Noen nettsider tilbyr annonser på tradisjonell måte. Disse setter sine egne priser. Vi holder oss unna disse helt til vi har utnyttet Google og Facebook så mye som mulig.

Åpenhet og sporbarhet

Hvordan vil du se om annonsen du satte inn i lokalradioen ga deg flere salg? Det er ikke enkelt å spore salgene direkte fra tradisjonell reklame. Selvsagt finnes det metoder, men disse er ikke perfekte.

Reklame på internett skjer via datamaskiner. Som du vet så er datamaskiner ikke mennesker(ennå) og de har en helt annen måte å kommunisere på. De snakker i bits og bytes. Disse bitene som sendes frem og tilbake blir alltid loggført. Dette gir deg en totaloversikt over hvor mye som har blitt brukt og hvor.

På internett betaler vi ofte kun for de som klikker på annonsen, men i tradisjonelle medier betaler vi for de som kikker på annonsen.

Problemet med nettreklame

Det er ikke alle som kan starte med reklame på internett med en gang. Systemet for å generere salg må først være tilstede. For at annonsene på internett skal være lønnsomme må du stille deg selv disse spørsmålene:

  1. Hva skal jeg reklamere for?
  2. Hva er et salg verd for meg?
  3. Hvordan skal de får kjøpt av meg?

I all reklame er det viktig å vite hva du vil reklamere for. Et kampanjeprodukt er ofte greit hvis du har en butikk. Hvis du driver en servicebedrift, så er tjenesten din det du reklamerer for. 

Neste steg er å finne ut hva et salg er verd for deg. Vanligvis vil jeg anbefale å se på hva livstidsverdien av en kunde er, men det rekker vi ikke å se på i dag.

Ta for deg det du skal selge og trekk fra dine kostnader. Da sitter du igjen med hva et salg er verd for deg. Alle nye salg som koster deg mindre enn dette beløpet vil gi overskudd. Det er opp til deg hvor nær nullpunktet du vil gå.

Det aller viktigste er å avgjøre hva kunden skal gjøre for å kjøpe av deg. De aller fleste har ikke en nettbutikk. Den vanligste metoden for butikker er rabattkuponger og nyhetsbrev. For servicebedrifter er det vanlig å tilby noe gratis i bytte mot en tillatelse til å følge opp denne personen.

Det er ekstremt viktig at du gjennomfører siste steg. Uten denne er det vanskelig å se hvor mye omsetning som ble generert fra nettreklamen. Hvis din webperson ikke klarer å sette opp et slikt system for deg er det på tide å bytte. Da starter du med å lese vår gratis guide til bedriftsledere.