Creatur

Nå skal Google straffe de uten mobilvennlig nettside

-

mobile-seo

Den 21. april kommer den såklalte SEO-Pocalypsen. Dette er en stor oppdatering som kan gå hardt utover de nettsidene som får mange av sine besøkende fra Googlesøk på mobile enheter. Om du ikke har gjort nettstedet ditt mobilvennlig allerede er det på tide nå.

I 2012 anbefalte Google at alle med nettsider burde gjøre sidene sine responsive. Dette er ganske enkelt fordi nettsider som ikke er mobiltilpasset er vanskelig å bruke på mobil og brukeren går rett og slett til en annen side som fungerer bedre. Til nå har dette kun vært en anbefaling uten konsekvenser fra Google. Fra neste uke begynner de å endre algorytmene for å tilpasse søkemotoren den økte bruken av mobile enheter.

Google kommer til å dømme nettsidene etter:

  • Om skriften er lett å lese på mindre skjermer
  • Om knappene er store nok og har passe avstand til hverandre
  • Om siden bruker software som ikke fungerer på mobil (feks Flash, Java, Quicktime)
  • Om man må bruke zoom og horisontal scoll for å se hele siden
  • Om Google forstår innholdet
  • Om siden presenterer innholdet godt og er enkel å navigere på
  • Om siden laster raskt

De investeringene som allerede er gjort med SEO og andre grep for å bli synlige i Google kan ha blitt gjort forgjeves om man blir dyttet lengre ned på søkeresultatene. For sider som har mange resultater fra Google som ikke handler om feks navnet på bedriften, kan dette få store konsekvenser. Har man en konkurrent som selger det samme eller lignende produkt kan plutselig konkurrenten komme øverst og få opptil 70% større sannsynlighet for å få kunden.

Det finnes flere metoder man kan bruke for å gjøre nettsiden sin mobilvennlig. De tre mest brukte metodene er Responsive Web Design, Dynamic Serving og Separate URLs.

Kanskje du har en mobilvennlig side fra før, men det gjør det ikke sikkert at Google klarer å gjenkjenne siden som mobilvennlig. Google anbefaler derfor responsive nettsider, her kan du se en kort forklaring på hvorfor.

Google har gjort det enkelt å teste om man kvalifiserer seg som mobilvennlig. Mobile-friendly testen finner du her. Her kan man raskt se om alt er i orden eller om man må gjøre endringer.

Å ha en mobiltilpasset side skaper store muligheter

En dag i 2014 var mobilen blitt den primære bruksenheten for nettbruk. Ca 50% av søk blir gjort via en mobil enhet. Vi bruker mange applikasjoner daglig som vi foretrekker å bruke på smartphonen eller tableten. Spesielt Facebook, Instagram og andre sosiale medier.

Tallene taler for seg selv: Om du har en nettside er sannsynligheten stor for at kanskje 30%-50% av alle besøkende bruker en mobil enhet for å se nettsiden din.

I en omfattende undersøkelse som ble gjort for smarttelefonbrukere kom det frem viktige poeng som støtter statistikken for mobile brukere og adferd:

  • 66% av alle brukere sier at en mobilvennlig side gjør det mer sannsynlig for dem å kjøpe firmaet sitt produkt, og 74% sier at det er mer sannsynlig at du kommer tilbake til siden senere.
  • 61% sier at om de ikke finner det de ser etter (sannsynlig innen 5 sekunder) går de til en annen side. Halvparten sier at selv om de liker firmaet, bruker de siden mindre om den ikke fungerer på smarttelefonen deres.
  • 72% sier at en mobilvennlig side er viktig for dem

I en annen undersøkelse kom det frem at av de firmaene som hadde vokst mest over ett år hadde ca 50% av de repsonsive nettsider. Mens de firmaene som hadde synket i verdi hadde under 20% repsonsive nettsider.

Konklusjon

  • Om noen av dine besøkende kommer til nettsiden din gjennom søkemotorer bør du ha en mobilvennlig nettside.
  • For å være foran konkurrentene dine på nett må du tilby dem en sømløs opplevelse på mobile enheter.
  • Har du spørsmål om søkemotoroptimalisering, mobilvennlige nettsider, eller synlighet på nett? Send oss en melding på firmapost@creatur.no . Vi hjelper deg gjerne.