Creatur

4 tips for å få mer trafikk til nettsiden

-

I denne artikkelen skal vi se på 1 av disse tre, nemlig 4 tips for hvordan man kan øke antall besøkende til bedriftsiden. Vi skal se på både gratis og betalte metoder for å øke trafikken. Disse tipsene står i prioritert rekkefølge.

Dette blir en detaljert vinkling på hvordan du faktisk kan bruke disse tipsene aktivt for å finne mer folk og tiltrekke de til nettsiden. Selv om noen av tipsene vil fungere bedre
for en type bedrifter, så er alle tipsene aktuelle for alle typer norske firmaer. Lets get to it.

1. Google Adwords reklame

Den aller raskeste måten å interesserte besøkende inn på nettsiden er via Google Adwords. Dette er reklamen som kommer på øverste plassering i Google, og kolonnen til høyre. Her betaler man hver gang noen klikker. Prisene per klikk (eller per besøkende) varierer fra 10 øre til 35 kroner, avhengig av hvor mange andre som annonserer på dine søkefraser. Hvis målet ditt er å tjene penger på nettsiden(og hvem vil ikke det?) så er Adwords den raskeste løsningen.

De aller fleste vet at hvis man er rørlegger i Oslo, så bør man legge inn en Adwords-annonse på søkefrasen «rørlegger oslo». Et av problemene her er at dette vil også alle andre smarte rørleggere gjøre. Selvsagt bør du ha annonsen der, men du bør også ha en annone på «sprukket rør», «vasken lekker», «oversvømmelse på badet» osv. Det er mulig å velge geografisk plassering på annonsen, slik at de som søker «oversvømmelse på badet» fra Kirkenes vil ikke se annonsen for et Osloselskap.

Dette er en ganske omfattende oppgave, men mange klarer det selv. Hvis du ikke er interessert i å lære nye kompliserte programmer, så bør du kontakte et selskap som kan dette (da får du også et gavekort på reklame!).

2. Blogging

Jeg vet du har hørt dette hundrevis av ganger, og det er ikke uten grunn. Blogging fungerer fordi det øker mengden med informasjon og salgstekst på nettsiden. Dette legger også grunnlaget for synlighet i søkemotorene (se tips 4). Det er opp til deg om du vil skrive i første person (Jeg gjør det og det) eller tredjeperson (vi gjør det og det), men vi anbefaler å gjøre et bevisst valg om dette med en gang.

«Jeg kan ikke skrive», «Jeg har ikke noe å skrive om», «Jeg har ikke tid til å skrive» og lignende er vanlige unnskyldninger som ofte er nettopp det: unnskyldninger. Dette kan enten skyldes at du tror du ikke har tid eller at du ikke tror at blogging har noen verdi for bedriften. Hvis du tror du ikke har tid, så er det bare å legge inn konsentrasjons-appen «RescueTime» og se etter en dag hvor mye tid du bruker på VG.no, DB.no, Facebook, E-post, lokalaviser og så videre. Skriv så ned hvor mye mer penger disse aktivitetene har gitt deg i kassa. Hvis du på andre siden tror at blogging ikke har noen verdi for din bedrift, så er det en annen sak. Da stiller jeg som regel spørsmålet «Svarer du på spørsmål fra kunden før du selger noe?» Hvis ja, så skal disse spørsmålene besvares i bloggen.

Hvis du ikke har skrevet en tekst siden Examen-artium så kan det være greit å finne noen andre, med mindre du er motivert til å lære. Det vi ofte anbefaler da er at du ansetter profesjonelle tekstforfattere eller en student noen timer i uken og stiller deg til disposisjon for «telefonintervju». Det du gjør er å si til denne personen «Du skal skrive et blogginnlegg hver uke og finne innholdet til innlegget ved å snakke med meg i en halvtime hver onsdag kl 13».

3. Twitter

Det går knapt en dag uten at vi hører noe om sosiale medier. Enten er det NRK som rapportere at «Coca Cola-bringebær fekk 3500 røystar på Facebook» eller VG med «Pusekatt fast i tre -fikk hjelp av twitter». Sosiale medier, og her Twitter, for bedrifter er noe helt annet en det er for privatpersoner. Mange bedriftsledere misforstår dette. Det er ikke en plattform for å vase og sløse bort arbeidsdagen. Den er der for å tjene penger til bedriften. Dette kan enten skje i form av sparte kostnader på kundeservice, posisjonering av bedriften, eller for å få mer trafikk til nettsiden. Vi skal se på den siste.

Twitter er en nettside hvor man skriver små oppdateringer som alle i hele verden kan se. Dette skal vi benytte til vår fordel. Gå inn på nettsiden http://search.twitter.com/ og gjør noen søk som er relevante for din bedrift. Vi har funnet et par eksempler her:

Rørlegger

Her kunne rørleggeren sagt noe som: «Hei Lars. Det er endel uærlige aktører i bransjen. Hva var det du ville fikse?»

Massør

Her kunne massøren sagt noe som: «Hei Martine. Hvis du tar med deg en venn, så får begge halv pris på en halvtime massasje.»

4. Søkemotoroptimalisering

Dette har du kanskje hørt om. De aller fleste har ikke snøring på hvordan det fungerer (dette inkludrer også mange bedrifter). Søkemotoroptimalisering eller naturlig synlighet handler om de IKKE-betalte plasseringene i søkemotorene, som regel Google. På overflaten er SEO(forkortelsen) gratis og gir mye trafikk til nettsiden uten for mye arbeid. Under den pene overflaten er det en ekstremt kompleks maskin som bestemmer alt. Den maskinen er Googles søkerobot. Det er en hemmelighet hva som skal til for å bli nr.1 i søkeresultatene, men vi er blitt flinke til å gjette og se på resultatene. SEO fungerer bra for de som kan det.

Søkemotoroptimalisering baserer seg på to faktorer: hva som skjer på nettsiden(interne faktorer) og hva som skjer utenfor nettsiden(eksterne faktorer). Internet faktorer baserer seg på innhold, struktur i programmeringskoden, hastighet på nettsiden og sidestrukturen. Eksterne faktorer baserer seg på hvor mange andre nettsider som linker til din, hvor mange som legger nettsiden din ut i sosiale medier og konkurransen i markedet. Hvis du er Rørlegger og vil ha førsteplassering på søkeordet «Rørlegger Oslo» så må du kontakte et profesjonelt firma.

Dette kan virke veldig komplisert (og det er det) men vi har en veldig enkel løsning for å få til søkemotoroptimalisering uten alt det tekniske. Det er en teknikk som er så enkel at man ikke engang trenger særlig datakompetanse for å få det til. Du trenger litt tid og kunnskap om bedriften din. Jepp, riktig gjettet: Blogging. Med blogging omgår du mange av de utfordringene konkurrentene dine har med SEO. Din side vil bli et ressurssenter som andre vil linke til i sosiale medier og andre nettsider. Nettsiden vil være full av informasjon og dette elsker Google. Det eneste som kreves for dette er en nettside som er Google-vennlig.