Creatur

Hvorfor nettsiden din bør være mobiltilpasset akkurat nå

-

Hvis du kjører på med en markedsstrategi i 2013, uten å ha en mobiltilpasset nettside, lar du en kritisk del av markedsføringsplattformen din henge etter. For maksimum ROI – «Return of Investment» – på ditt webdesign, vil en mobiltilpasset nettside være avgjørende.

Responsive Design

Om du ikke har tilbrakt tiden i en hule de siste årene, så har du nok fått med deg at nettsider oftere og oftere blir besøkt gjennom mobile plattformer. Det at dette er tilfellet, gjør at vi ser tydeligere enn noen gang hvilke nettsider som ikke er kompatible med den nye hverdagen, og ikke klarer å holder følge med utviklingen. Dette fører til at nettsidene ikke vises som de skal på mobiler og nettbrett, samt fører til en dårlig brukeropplevelse.

Salget av stasjonære datamaskiner og laptopper har falt betydelig de siste årene. I 2012 overgikk salget av smarttelefoner salget av stasjonære datamaskiner med 487% – dette er ikke en skrivefeil! I 2013 har det blitt spådd at nettbrett salget vil overgå salget av stasjonære datamaskiner og laptopper. Dette er bare noen få av grunnene til at du bør sikre deg at nettsiden din følger er mobiltilpasset.

nettbrett salget

Google anbefaler «Responsive Web Design»

Når Google som er den ledende søkemotoren på nett, med over 67% markedsandel, anbefaler noe, så bør du høre etter. I «webmaster guidelines», mener Google at «responsive web design» er industristandarden og den ideelle tilpassingen med tanke på webdesign for mobile plattformer.

Grunnen til denne anbefalingen er at nettsider som er bygget med «responsive web design» bruker bare en versjon av innholdet og kun en nettadresse, i stedet for separate versjoner av samme innhold og flere nettadresser. Dette fører til at duplikat innhold, og at Google indekserer flere liknende sider med spredt deling av sosiale signaler unngås.

Ved å bruke bare en nettadresse for samme innhold, vil det også være enklere å administrere sidene dine. Du trenger ikke lenger bruke energi på SEO og markedsføring av flere versjoner, men heller fokusere kun på den ene.

Bedre brukeropplevelse

Et forsøk på å bruke en nettside som ikke er optimalisert for mobil på en smarttelefon eller et nettbrett kan være svært frustrerende, og til tider nesten umulig. I stedet for å scrolle nedover siden, må man ofte zoome inn og ut av siden i et uendelig forsøk på å få med seg alt av innhold. Videre så vil brukervennligheten til navigasjonen reduseres betraktelig ved at menyer ikke fungerer som de skal.

Ved å bruke «responsive web design» vil standardversjonen av siden blir presentert til den mobile brukeren på en slik måte at innhold og navigasjon blir enklere å bruke. I stedet for å zoome inn og ut flere ganger, så vil innholdet legge seg nedover på siden, og man kan enkelt scrolle nedover for å få med seg alt.

Oppgrader til en mobiltilpasset nettside nå

Hvis du ikke ønsker at din nettside skal falle bakpå, nå som konkurrentene dine begynner å gå over på mobiltilpassede nettsider, så er det på høy tid å gjøre noe.

Pass på at du ikke blir hengende bakpå, og at du alltid har en brukervennlig nettside.