Creatur

Hvordan sette opp en god landingsside for å sikre fler konverteringer

-

En landingsside kan være den viktigste delen av nettsiden din, selv om det er hovedsiden som har flest visninger. Det er mange av besøkene dine som kommer rett inn hit fra bl.a søkemotorer, annonser, og sosiale medier.

eksempel på en landingsside

Noen kjennetegn på en god landingsside:

  • En side som har ett konkret budskap.
  • En ryddig layout som formidler budskapet på sekundet.
  • En tydelig “Call to action” som er godt synelig på siden (feks. “Kjøp nå”).
  • Er relevant for brukeren.

Landingsiden kan være en spesifikk kampanje som går over ett valgt tidsrom, eller en tjeneste du tilbyr, noe du selger, en prøveperiode på produktet ditt etc.

Noen tips til landingssiden din:

  • Skriv en relevant overskrift og en kort ingress på noen linjer.
  • Gjør det enkelt enklere for brukeren: Be om akkurat den informasjonen du trenger. Feks: “e-post” og “ok”. Om brukeren må fylle inn navn, nummer, adresse, kontonummer uten grunn kan du miste mange konverteringer.
  • Gjør “call to action”-knappen din godt synelig. Bruk virkemidler som størrelse og kontrast.
  • Gi en gave til brukeren, for eksempel en gratis prøveperiode på produktet ditt, sjansen til å vinne noe i en konkurranse, eller rabatt på ett produkt du selger.
  • Om det er gratis bør det komme godt frem.
  • Gjør det klart for brukeren hva du selger. Hvorfor skal kunden kjøpe av deg i stedet for av konkurrenten? Hva er spesielt, hva er fordelen med ditt produkt? Jobb godt med teksten din.
  • Bruk gjerne referanser. Kundeutalelser og logoene til kundene dine.

Noen fine eksempler er Dropbox og Slack som vi i Creatur bruker. På disse sidene er målet å få brukeren til å teste produktet, og det er gratis å prøve. For eksempel Slack sin er veldig fin, her får du en “Call to action” øverst på siden for de som ikke trenger noe videre overbevisning, eller er inne på siden for å laste ned produktet. Om man scroller nedover for å bli overbevist får man først en “tour” av produktet, kundeuttalelser, integrasjonene til Slack, og nederst kommer en ny “call to action” som er lik den øverste. Dropbox følger en lignende modell: “call to action”, salgspunkt nr.1, nr.2, nr.3, nr.4, nr.5, og samme “call to action” nederst. Her gjør Slack og Dropbox det helt klart for oss hvorfor vi skal bruke deres produkt, hvem som skal bruke det, og hva produktet er til.

Analyser trafikken din

Hva skjer når brukeren klikker seg inn på siden din? Hvor mange av de besøkende blir kunder hos deg? Er det mange som trykker på annonsen din som ikke kjøper produktet, så er det nok en grunn til det. Kanskje annonsen treffer “feil” målgruppe, kanskje landingssiden din ikke gir riktig informasjon.

Mål effekten av endringene som blir gjort

Bruk A/B testing for å se om små endringer kan gjøre at du får flere konverteringer. Dette kan være ett nytt bilde, redesign av en knapp, en ny overskrift eller andre små endringer. Halvparten av besøket ditt vil få det nye designet, og den andre halvparten vil få det gamle. Hvilket design presterer best?

Konklusjon

Den perfekte landingssiden krever mye arbeid, og er noe som ofte bygges over tid. Ved å jobbe med tekst og innhold, teste og analysere besøkstallene kan du øke salgene dine betraktelig. De gode resultatene dekker raskt over kostnadene du hadde på å utvikle løsningen.