Creatur

Hvordan lage en Facebook side og få fans

-

I dag skal vi spare 6.000 kroner på å gjøre en enkel jobb selv. Mange "sosiale medier eksperter" får sitt levebrød av å sette opp Facebook sider til intetvitende bedrifter.

Denne artikkelen vil vise deg alt du trenger og hvilke regler som gjelder. Her kommer vi til å bruke uttrykene Facebook fanside sammen med Facebook side. De betyr begge det samme. Fanside er et gammelt navn.

Oppsummert hvordan man lager en Facebook side

  1. Registrer Facebook side
  2. Legg til bilder og innlegg på siden
  3. Promoter bedriftens side

1. Registrer din Facebook side

Det finnes mange typer bedrifter, og Facebook vet at din bedrift er annerledes. Gå inn på Facebook.com/page Siden du kommer på da, vil se slik ut:

Det første du må gjøre er å velge hvilken type nettside du vil ha. De aller fleste vil nok velge enten «Lokalt firma eller sted» eller «Bedrift, organisasjon eller institusjon». Forskjellen på disse er:

  • «Lokalt firma eller sted» vil fremheve fysisk adresse og åpningstider.
  • «Bedrift, organisasjon eller institusjon» vil fremheve internettadressen.

Hvis du skal lage en egen side for et produkt, så velger du selvsagt «Varemerke eller produkt», «Artist, band eller offentlig person» hvis du er kjendis, «Underholdning» hvis du har et spill og «Sak eller samfunn» hvis siden handler om aktivisme eller samfunnsaker. Det er mulig å endre dette senere, så ikke tenk for mye på det.

Valg av bedriftstype er viktig, men kan endres senere.
Valg av bedriftstype er viktig, men kan endres senere.

Vi velger «Lokalt firma eller sted» i dette eksempelet. Resten av fremgangsmåten er lik, så det har ikke så mye å si.

OBS! Informasjonen her er ikke korrekt. Pass på at du skriver inn riktig informasjon, ellers kan siden din bli slettet av Facebook.

 

Les gjennom retningslinjene til Facebook, så vet du mer enn de fleste «eksperter» i bransjen. Kryss av at du godkjenner de etterpå.

Neste side ber deg om å laste opp et profilbilde. Her kan du laste opp logoen din eller et bilde av deg, for å få frem litt personlighet på siden.

Kjell er ganske sjenert, så han lastet opp et bilde av logoen:

bildet er hentet av Vectorportal

Trykk «Neste»

2. steg vil be om generell firmainformasjon. Det er mulig å hente noe tekst fra nettsiden din, hvis du er lat. Dette er teksten som står fremhevet på Facebooksiden din.

Legg til internettadressen til nettsiden og trykk på «Legg til et annet nettsted» hvis du bruker f.eks Twitter eller har andre linker å vise frem.

Siste steg i registreringen er det aller viktigste. 

Her skal du velge internettadressen til din Facebook side. Altså: facebook.com/minbedrift. Her er det ekstremt viktig at du ikke skriver feil eller velger noe du ikke kommer til å like senere. Denne instillingen kan ikke endres. Det beste er som regel å velge navnet på bedriften din.

Obs! Ikke skriv inn adressen til nettsiden din her. Det ser bare amatørmessig ut og hjelper ingenting.

Hvis du velger «Hopp over», så kan du ta denne avgjørelsen senere. En midlertidig adresse vil da bli laget. Trykk «Angi adresse» når du har bestemt deg.

2. Legg til bilder og innlegg på Facebook siden

Nå som registreringen er over, vil Facebook be deg om å gjøre et par ting for å komme i gang. Dette er smarte ting, så vi gjør som de anbefaler.

Trykk liker på din nye Faebook side.

Vi skal invitere noen venner når alt er klart. Denne er bare til info. Trykk neste.

Her skal vi hente e-postkontakene dine og invitere de du vil til å like siden. Denne er bare til info. Trykk neste.

Det er viktig å alltid ha noen innlegg på siden din. Begynn med å legge til et innlegg nå. Legg til en velkomstmelding

Det oransje merket betyr at det er festet til toppen, altså at alle andre innlegg kommer under denne. En velkomsmelding er bra å feste til toppen. Det er mulig å ha et innlegg festet i toppen i opptil 7 dager. Etter de 7 dagene må du lage et nytt innlegg og feste det.

For å feste innlegget til toppen, trykk på knappen som vist på bildet under.

Nå har vi lagt til logobilde og første innlegg. Da mangler vi et coverbilde. Det er disse store bildene som er helt øverst på Facebooksiden.

Før vi laster opp et coverbilde er det viktig at du husker tilbake på reglene for sider (som du heelt sikkert leste, ikke sant?).

La meg repetere det du leste der, som er relevant:

  •  Det er ikke lov å skrive noe om priser, rabatter eller hvor det kan kjøpes
  • Det er ikke lov å legge til kontakinformasjon eller internettadresse
  • Det er ikke lov til å oppfordre til å «like» (en pil som peker mot liker-knappen er altså ikke lov. Det er heller ikke lov å skrive «Like oss»)
  • Det er ikke lov å legge til en oppfordring til handling (lik oss, del med venner, kjøp nå, meld deg på, registrer deg osv..)

Ellers er mye lov. Poenget med coverbildet er å vise frem «følelsen» bedriften gir. Det er også lov å vise frem produktene, så lenge reglene følges.

Facebook vil ikke at du skal bruke coverbildet som en banner-annonse for bedriften.

OK. Over til bilde. Her er det greit å forstå hva som er viktig. De aller fleste vil bare se siden din 1 gang. Neste gang de ser dine innlegg er i nyhetsstrømmen, sammen med alt annet. Veldig få personer går inn på en side flere ganger.

De fleste besøker bare Facebooksider før de har blitt fans. Derfor er det viktig å ha et coverbilde som appellerer til de som skal trykke på «Liker».

Kjell elsker katter. Kundene hans elsker katter. Dette gjør det enklere for han å velge et coverbilde enn mange andre. Hvis din bedrift selger noe kjedelig, kan det være nyttig å heller ha et bilde av de ansatte eller et bilde av resultatene av til produktene du selger.

Det er bedre for en frisør å vise pene frisyrer(resultatet)
og ikke selve klippingen(produktet).

Trykk på «Legg til et forsidebilde» og «Last opp bilde». Finn det bildet du vil ha på siden og trykk OK. Pass på at bildet er stort nok. Som du vet, dette bildeområdet er veldig stort!

Som regel så vil bildet ikke passe helt perfekt. Ta tak i bildet og dra det til den posisjonen du vil det skal være. Når du er fornøyd, trykk på «Lagre endringer».

3. Promoter bedriftens Facebook side

Nå begynner siden å se bra ut! Det er på tide å få noen flere fans!

Vi skal benytte oss av flere teknikker for å få fans. Alle disse teknikkne er gratis og veldig enkle å gjennomføre.

Når du har gjennomført disse metodene, bør du se ukjent triks for å få flere fans på Facebook.

Invitere fans via e-post

Bla helt øverst på siden og trykk på «Få et større publikum» og trykk på «Inviter e-postkontakter».

Da vil du få opp en liste med mulige måter å invitere e-postkontakter på. Hvis du bruker Hotmail, Skype, iCloud, Yahoo eller Gmail(andre e-posttjenester) så velger du den som passer deg. For mange er Outlook og lignende programmer det som brukes i bedriften. Velg da «Andre verktøy» og følg instruksene der.

Kjell valgte å hente adresser fra en Hotmailkonto. Velg de du tror er interessert i å like din bedrift og kryss av disse. Han vil ha så mange fans som mulig, så han inviterte alle i kontaktlisten. «Jeg har ikke noe å skjule» sa han.

Etter mottakerne er valgt, trykk på «Forhåndsvis invitasjonen» for å se hva som blir sendt ut. Kjell synes dette virket ok, og trykket send.

Invitere fans via vennelisten

Vennelisten din er den beste kilden til dine første likes. Dette er folk som vet hva du driver med og som kommer til å trykke liker bare fordi dere er venner. Slikt liker vi.

Helt øverst på siden trykker du på «Få et større publikum» og «Inviter venner».

En liste med de vennene du har snakket mest med i det siste vil da komme opp. Disse er de beste kandidatene for dine første likes.

Det er også mulig å sende til alle andre venner, men Facebook tillater deg ikke å sende til hele vennelisten alltid. Gjør det gjerne i noen runder.

Velg de du vil invitere til å bli fans av siden din på Facebook og trykk «Send». De vil få en diskret og ikke-plagsom invitasjon til å like siden din.

Del siden din på tidslinjen

Den siste, og ofte beste, måten vi skal få de første fans til siden, er ved å dele den på tidslinjen. Trykk på «Få et større publikum» og «Del side»

Da vil det komme opp et vindu som viser hva du kommer til å dele på din egen tidslinje.

Det er også mulig å dele siden på en annen persons tidlinje, i en gruppe eller på siden.

Når du er fornøyd, trykk på «Del side»

Andre teknikker for å få fans

I denne guiden rakk vi bare å gå gjennom de aller enkleste teknikkene. Hvis du er interessert i noe mer avansert, bør du begynne med vår tidligere artikkel om et ukjent triks for å få flere fans på Facebook.

Gratulerer! Du har nå spart flere tusen kroner ved å lage din egen fanside!

Legg inn en link til din nye Fanside i kommentarfeltet under.

Facebook Markedsføring

Nå som du har fått deg din egen Facebook side, så er det tid for å få trafikk og flere likes. Vi kan hjelpe deg med dette, og vi anbefaler at du tar en titt på følgende side Markedsføring på Facebook.