Creatur

Hvordan kjøpe 1000 liker på Facebook for under hundrelappen – og hvorfor du ikke skal gjøre det

-

kjøpe facebook liker

 

Her kan jeg selvsagt begynne med å ramse opp lenke etter lenke til tilbydere av slike tjenester, men Google gir deg all hjelpen du trenger. Uansett; nei er svaret på ditt første spørsmål – nei, ikke gjør det! Du bør ikke kjøpe liker til Facebook-siden din. Så er vi ferdige med den saken.

Hvorfor ikke kjøpe fans til Facebook?

En fan defineres som en “ivrig tilhenger eller beundrer”, og å kjøpe beundring eller iver er i utgangspunktet vanskelig. Beundring har ingen prislapp. Oppmerksomhet kan selvsagt kjøpes, noe som er utgangspunktet for hele reklamebransjen og kan resultere i mange former for entusiasme, men kjøper du liker-klikk eller fans får du verken oppmerksomhet eller beundring. Det er ikke tusen folks oppmerksomhet man kjøper for under hundre kroner. Man kjøper økning av et tall.

“A good decision is based on knowledge and not numbers” Platon

Tallenes tale er tydelige står det skrevet i en mengde rapporter, avisoverskrifter og manus for kraftsalver fra talerstolen. Så enkelt er det likevel ikke. Tall og statistikker kan lett kles i en formålstjenelig drakt, noe de fleste kanskje vet, men vi lar oss likevel både forbløffe og forbause daglig. Lobbyistenes fotfeste i politikken kan sees som skrekkeksemplet på at både forskningsrapporter og statistikker kan ha enorme konsekvenser når det ligger et skjult motiv i bakgrunnen. Lobbyismen, kanskje bedre kjent som korridorpolitikk i Norge, baserer seg ofte på fakta og forskningsrapporter som er kjøpt og betalt for å omtolke eller endre fokus i forhold til aktuelle saker. Tallene trenger altså ikke være feilaktige, men de gir i mange tilfeller en ensidig syn på den enkelte saken.

Færøyene er det landet i verden med flest vinnere av Nobelprisen per innbygger. Kanskje litt overraskende da USA huser til sammen 346 Nobelprisvinnere? Færøyene har bare 1 vinner (noe som selvsagt ikke er bare bare), men det gjør dem til en soleklar vinner med sine under 50.000 innbyggere.

“I’m not upset that you lied to me, I’m upset that from now on I can’t believe you.” Friedrich Nietzsche

Det er derimot ikke bare jeg som mener man ikke bør kjøpe fans og liker. Det er ikke lovlig i følge Facebook sine retningslinjer. I verste fall kan siden din der bli slettet eller miste rettigheter. Grunnen er enkel:

A Like that doesn’t come from someone truly interested in connecting with a Page benefits no one. Real identity, for both users and brands on Facebook, is important to not only Facebook’s mission of helping the world share, but also the need for people and customers to authentically connect to the Pages they care about. When a Page and fan connect on Facebook, we want to ensure that connection involves a real person interested in hearing from a specific Page and engaging with that brand’s content. As such, we have recently increased our automated efforts to remove Likes on Pages that may have been gained by means that violate our Terms. (Facebook)

“In a time of universal deceit – telling the truth is a revolutionary act.” George Orwell

Man kan kjøpe avspillinger på YouTube, følgere på Twitter og Instagram og de fleste andre sosiale medier, man kan velge og vrake blant en umiddelbar økning eller en “slow build”, fra en utvalgt region eller fra hele verden. De fleste tilbydere av slike tjenester gjør selvsagt sitt beste for å understreke at å kjøpe slike pakker ikke bryter loven, men nevner kanskje bare i forbifarten at Facebook selv ikke er spesielt glad for denne typen virksomhet.

At det ikke bryter loven trenger likevel ikke være en ubestridt sannhet. Advokat Christian Solmecke, foreleser om lov og rett i sosiale medier ved Cologne University of Applied Sciences, understreker et viktig moment. Når det gjelder bedrifter kan hvor mange følgere man har på Twitter, hvor mange fans man har på Facebook og lignende, ansees å være en digital demonstrasjon av bedriftens størrelse og popularitet. Det kan dermed sees på som en forfalskning av popularitet og komersiell suksess, og en slik praksis kan ikke bare påvirke en potensiell kundes beslutning, men også ha en negativ effekt på konkurrenter. Dette er derfor misledende markedsføring mener Solmecke, og er ulovlig i mange land i henhold til konkurranselovgiving.

Man riskikerer altså ikke bare å skade omdømmet sitt og merkevaren sin, men man kan i verste fall havne i retten.

“Boost your social reputation”

Forskjellen på 15 likes og 15.000 likes kan likevel påvirke førsteinntrykket når man klikker seg dypere og dypere inn i nettjungelen og for eksempel finner et band eller en artist som umiddelbart kan virke apellerende. Om det ene eller det andre er mest forlokkende, kommer nok an på personlige preferanser, men det kan jo likevel ha en ørliten betydning de første sekundene i møte med noe nytt. Et band kan også tro at plateselskapene vil finne betydning i dette, men i forhold til band og artister er det likevel musikken som teller. Dette gjelder også for bedrifter; det er kvaliteten på dine produkter og tjenester som gjelder.

Tallene er bare tall. De representerer hvor mange som har likt profilen din eller klikket på hjertet ved bildet av den sjenerte lille pandaen du har postet, hvor mange som har sett videoen din på YouTube, likt kakebildene dine på Instagram eller hvor mange som har besøkt hjemmesiden din. Dette er statistikk. Man kan – og bør – selvsagt bruke denne statistikken for å lære noe om kundene sine, men å manipulere tallene i en tåke av ego og skryterett gir sjelden positive resultater. En fan er en fan, og en kunde er en kunde. Man bør ikke la seg fortyrre av disse tallene som presenteres i sammenheng med alle (nye) kanalene vi bruker i vår markedskommunikasjon, og heller fokusere på kjernen i vår virksomhet.

Neste gang man får servert Vi må ha flere likes på siden vår, fikser du det? fra en sjef med røde tall på blokka, bør man ta i bruk det man har lært av alle tallene. Man må henvende seg til sine ekte “fans” og skape ting for dem; ting de liker. Altså liker liker.

facebook-addiction-fun