Creatur

Hvordan få flere kunder? Gi bort noe Gratis

-

I dag skal vi diskutere latskap. Vel egentlig ikke latskap, bare et produkt av at noen har vært late. Som alltid, vil vi også se på løsninger. En av de største syndene bedrifter gjør på nettsider er å legge til teksten «kontakt oss for å få et gratis og uforpliktende tilbud». Koster det vanligvis penger å få tilbud i din bransje? Er det som regel forpliktende med tilbud? Nei. Hvorfor skal man da lage en slik falsk og kjedelig tekst for å få kunden til å ta kontakt?

En oppfordring til handling er hva man sier, skriver eller gjør for å få kunder til å ta neste steg. Det kan være å kjøpe noe, ringe noen eller «få gratis og uforpliktende tilbud». De aller fleste markedsføringsbudskap mangler en skikkelig oppfordring til handling, så det er ihvertfall bedre enn ingenting.

Du vil vel ikke bare være bedre enn ingenting? Du vil vel være en av de beste?

Gratis og uforpliktende er IKKE et unikt tilbud.

Vet du hva de beste i alle bransjer gjør? Vel, de gjør ikke det samme som alle andre. Hvis du gjør som alle andre så vil du få det samme som alle andre: dårlige resultater. Bare fordi alle andre betaler penger for å bli oppført i spam-kataloger, bestiller fargerike brosjyrer og skriver «gratis og uforpliktende» så betyr det ikke at du skal gjøre det samme. Mange ganger tror jeg at bedriftslederen har kikket på konkurrentens nettside og bare kopiert teksten.

Det betyr ikke at man må være ekstremt nytenkende eller innovativ hele tiden, tvert imot. Hold deg til det som fungerer, så lenge det fungerer.

Først må vi finne frem til noe som faktisk fungerer. Slik jeg ser det så har du to enkle muligheter for å få bedre resultater ved å bytte bort teksten «gratis og uforpliktende».

  1. Gi ett konkret tilbud
  2. Gi noe av virkelig verdi, helt gratis

Gi et konkret tilbud

Som jeg skrev om i vår gratis guide til webdesign for bedriftsledere så er det viktig å ha et unikt tilbud som oppfordrer til handling. Hotellbransjen har brukt «Tredje natten gratis», verkstedbransjen bruker «Gratis oljeskift ved kjøp av olje», og «Første 3 utgaver av magasinet til 79,-» er populært i magasinbransjen. Et konkret tilbud trenger ikke å være «kjøp dette til 990,-» eller «halv pris på alt».

Mange servicebedrifter går ikke ut med priser direkte på nettsiden. Selv om man ikke går ut med priser, betyr det ikke at man skal unngå å ha et konkret tilbud.

Gi bort noe av virkelig verdi, helt gratis

Det overrasker meg til stadighet hvor mange bedrifter som ikke gjør dette. Hvis du har noe som andre vil betale for og det koster nesten ingenting for deg – GI DET BORT GRATIS!

Det aller vanskeligste for de fleste bedrifter er ikke å «overtale» interesserte personer i å kjøpe hva de tilbyr. Den største utfordringen er å komme i kontakt med flere interesserte personer. Dette kalles «lead-capture» på engelsk og betyr at man gir bort noe for å komme i kontakt med potensielle kunder.

Jeg vet, jeg vet. «Dette virker for alle andre bransjer enn min». «Min bransje er spesiell og slikt fungerer ikke her». Selvsagt er din bransje spesiell. På samme måte som alle mødre ser på sine barn som det beste barnet i verden.

Hvis bedriften din er avhengig av fot-trafikk og det er sommer, så har jeg et tips til deg. Ta med kjølebagen hjemmefra, kjøp noen pakker med pinup og skriv «Gratis is til barna» i butikkvinduet.

Her er et par idèer du kan bruke for å få folk inn døren:

Frisører: «Gratis 15 minutters partystyling»

Målgruppen til mange frisører er kvinner som bruker tid og mye penger på utseende sitt. Veldig få kvinner går til frisøren for å få håret sitt stylet (bortsett fra når de skal gifte seg). Ved å gi bort en slik «partystyling» får frisøren imponert med hva hun kan og kunden får prøvd noe nytt som hun kanskje vil kjøpe senere. Det er jo ingenting i veien med å anbefale produkter og avtale time for klipp etter gratistimen…

Helsekost: «Gratis analyse av BMI og fettprosent»

Hva var nå den der formelen for BMI egentlig? Var det høyde delt på vekt? Vekt ganger høyde delt på ukedagen? Fettprosent? Personer som er opptatt av helse, fitness og slanking er ofte besatt av slike målebegreper. På samme måte som optikere tilbyr «gratis synstest» kan en helsekostkjede tilby dette. Det er jo ingenting i veien med å anbefale passende kosttilskudd og utstyr som selges i butikken etterpå…

Trening: «Gratis personlig trener og kosttilskudd»

De fleste helsestudioer tilbyr en gratis måned med trening. Noen tilbyr gratis time med personling trener eller instruktør. Hvorfor er det ingen som kombinerer det med en liten smaksprøve av kosttilskuddet som selges? Det er jo ingenting i veien med å selge en månedspakke som inkluderer fast påfyll av kosttilskudd, oppfølging med personlig trener og tilgang på treningsstudioet.

Rørlegger «Gratis fiks av dryppende krane og rør-analyse»

Hvor lang tid tar det egentlig å skru igjen en krane som lekker? Jeg vet ikke, men tipper det er snakk om få minutter. Etter «krisen» er løst tar rørleggeren en kikk på rørene for å se hvordan tilstanden er på alt. «Å nei! Se der. Toalettet ditt lekker. Det er slik råte oppstår og da må man pusse opp hele badet. Hadde du ikke et barnerom rett under her?» Så lett kan det oppstå en betalt jobb etter man har gjort det man kom der for å gjøre. Selvsagt vil dette ikke skje hver gang, men at noen sier «jeg hadde rørleggeren på besøk i dag og han var såååå hyggelig» hjelper alltid på jungeltelegrafen.

Hotell: «Gratis skyss til flyplassen»

Hotellbransjen er blitt konsolidert til store hotellkjeder. De som står alene må bruke sin fleksibilitet til å gjøre ting som de store ikke klarer. Det å ta opp konkurransen ved å annonsere på samme måte er både tåpelig og tømmer kassa kjapt. Hvem er de mest lukrative gjestene for hoteller? Jeg tror det er de som reiser med jobben. De bryr seg ikke så mye om pris, men bryr seg mye om komfort og at hele reisen går som smurt. Hvor mye koster det i måneden å leie en bil med 8 sitteplasser som kun krever førerkort klasse B? «Når vil du bli kjørt til flyplassen i morgen tidlig?» er en fantastisk setning.

Eiendomsmeglere «Gratis guide til huspriser i Haugesund»

Hva er det første spørsmålet en boligeier stiller seg selv når han vurderer å selge huset sitt? «Hva er boligen min verd?» selvsagt. Man er ikke alltid interessert i å få besøk av en glissen dresskledd selger for å gi en «verdivurdering». Bare tenk hvordan samtalene ofte går blant venner: «Huset nede i gata gikk for 3 millioner. Tipper jeg kan få mer enn det». Hvorfor ikke samle sammen prisene og bilder av alle husene som ble solgt i forrige måned og sende det ut gratis til alle som er interessert? Den guiden vil være som et gratis magasin hvor ditt firma har enerett på reklame. Alle andre megelere lager magasiner til de som skal kjøpe hus, ingen til de som skal selge.

Grossister: «Gratis salgbar prøvepakke»

Problemet for mange grossister er at de selv ikke selger produktet til sluttbrukeren. Derfor vil det være vanskelig å gi bort smaksprøver eller lignende. Spørsmålet man bør stille seg er «hva er det min kunde vil ha?» Svaret der er selvsagt «mer penger!». Hvis du som grossist tilbyr et produkt som er lett å selge, så har du mye å vinne på å gi et par eksemplarer gratis til nye kunder. La de få selge de til fullpris. «Bruk de pengene du tjener på de første eksemplarene til å bestille flere». Så lenge produktet du selger er noe sluttbrukeren vil ha og vil betale penger for så er dette en vinnende formel.

Regnskapsfører: «Gratis regnskapsanalyse»

Regnskapsførere havner ofte litt i samme bås som med revisorer. De er veldig glad i å ta betalt for telefonsamtaler og koster som regel mer enn man tror. En bedriftsleder som trenger regnskapsfører gjør dette fordi han ikke er interessert eller kompetent til å gjøre det selv. En regnskapsfører er en person som vet det som er å vite om bilag og føringer. Visste du at flinke regnskapsfører også kan mye om besparelser og fradrag? Hva er da bedre enn en regnskapsfører som sier «fyll ut dette skjemaet her og send meg fjorårets regnskap så skal jeg fortelle deg hvor mye penger du vil spare på å ansette oss». Jeg hadde blitt solgt.

Bakeri «Gratis cupcake og oppskrift»

Cupcakes er trendy blant kvinner, som er målgruppen til mange bakerier. Disse kvinnene elsker alt som smaker søtt, har pent pynt og er avbildet i moteblader. Ved å gi bort en cupcake gratis vil hun få smake hvor deilige de er. Husk også å gi med en oppskrift på hvordan hun selv kan lage slike deilige cupcakes hjemme. Grunnen til at du skal gi bort oppskriften er fordi det er vanskelig å lage skikkelig cupcakes og fordi slike oppskrifter kan ofte blir hengt opp på kjøleskapet hjemme. Du husker jo selvsagt å legge til kontaktinformasjon og teksten «Orker du ikke å lage de selv? Vi har alltid rykende ferske cupcakes i alle farger på utstilling».

Hvem ville sagt nei til en gratis cupcake?

Her kommer det viktigste

Du driver selvsagt ikke med veldedighet. Selv om kundene får noe uten å betale så skal du ha en form for betaling for å gi bort alt dette her gratis. Det kunden betaler med er å gi bort sin kontaktinformasjon og tillatelse til at du kan følge han eller henne opp i fremtiden. Dette kan være så enkelt som at de fyller ut et ark med navn, nummer og e-post eller helautomatisert med skjema på en nettside. Jeg ser for meg et koselig bakeri hvor det står et skilt med teksten «Gratis Cupcake og oppskrift» som peker på en iPad.

Hva du skal gjøre med alle disse nye potensielle kundene får vi snakke om en annen gang. Det viktigste her er at du ser hvordan det å ta første steget gjør at man får flere kunder inn døren. Internett er en fantastisk plattform for å gjøre alt dette på. Med nettsider som gir økt omsetning vil bedriften vokse mens man sover.