Creatur

Hvor er din bedrifts sosiale antenner i sosiale medier?

-
sosiale antenner i sosiale medier
Foto: Florida Memory / Flickr.com – No known copyright restrictions

 

Hvorfor har det å invitere til fest har blitt en av de mest brukte metaforene når man skal gi råd om hvordan man får grafene i Google Analytics til å peke riktig vei?

Sosiale medier er en fest

Bloggen copyblogger.com, i hovedsak en blogg om hvordan godt tekstinnhold på web skaffer deg nye og trofaste kunder (ofte kalt content marketing), bruker dette bildet når de beskriver hvordan man rett og slett bør etterstrebe å gjøre sin hjemmeside til en stor fest. De skriver at det bør være ryddig, rent og pent, og at man må få gjestene sine til å trives ved å skape en god atmosfære. Man bør vise gjestene rundt, og gjestene må føle seg komfortable fra første øyeblikk, slik at de ikke snur i døren.

Har du planer for helgen? Skal vi møtes på Facebook?

Et annet lignende eksempel serveres av alistapart.com. De er blant en håndfull blogger som virkelig skriver godt om god praksis på web i forhold til ting som tekstinnhold, typografi og layout, og har publisert flere bøker med utspring i sine bloggartikler. De skriver i en artikkel fra 2006 om hvordan man må være en god vert hvis man skal skape et aktivt forum på web. Slike mer sosiale forum finner man strengt tatt sjeldnere og sjeldnere i disse dager, da denne typen kommunikasjon i stor grad har funnet sin plass i større nettverk som Facebook. Artikkelen er likevel fortsatt like relevant, snart 10 år senere, og kan lett leses som en beskrivelse på hvordan man skaper aktivitet både i sosiale medier eller på en hjemmeside.

Champagnen er åpnet, men hvor er gjestene?

Man må starte med å invitere gjester, gjøre det lett å komme seg til festen, holde praten gående, kanskje tilby litt lett underholdning og, ikke minst, sørge for at ting ikke utarter seg og går over styr.

Å være et godt vertskap handler i korte trekk om å ha gode sosiale antenner, og i disse dager er det Facebook og sosiale medier generelt som er et fokus for mange bedrifter. Hvordan skaffer man seg flere liker, flere følgere og hvordan dette skaffer resultater i form av flere kunder eller større kundelojalitet?

“Jeg er ingen taler, men …”

Alt for mange bedrifter klarer ikke å virkelig fordøye denne metaforen, og klatrer heller opp på bordet midt i lokalet og roper med utestemme: “Jeg har noe å selge!” uten å skjønne at dette får de fleste gjestene som er på vei inn i lokalet til å rygge forsiktig unna i retning utgangsdøren, og sannsynligvis aldri komme tilbake.

Man må spørre seg selv hvorfor gjestene kommer, hva de forventer og hva som får dem til å bli værende.

Kjøpers marked

Google kaller dagens sitasjon for “deltagelsens tidsalder”, fordi vi har kommet dit hen at vi, forbrukerne, ikke lengre setter oss godt tilrette og lar merkevarene skylle sine budskap over oss i bølger. Nå sitter vi fremoverlent og aktivt velger hvem, hva og hvor vi ønsker å ta til oss markedsføringen.

Skal din merkevare kunne overleve, må du finjustere dine sosiale antenner, fylle glassene, dempe belysningen og ønske hver og en velkommen i døren.