Creatur

Hva skal Facebook med VR-brillene Oculus Rift?

-

Facebook kjøpte forrige uke skaperne av VR-brillene Oculus Rift og Sony presenterte nylig sine egne VR-briller, Morpheus. Hva vil denne store satsningen på virtuell virkelighet bety for vår fremtidige virtuelle hverdag?

oculus-rift-dev-kit-21

Facebook jakter på ny teknologi

Forrige uke offentliggjorde Facebook at det har kjøpt selskapet Oculus-VR, skaperne av VR brillene Oculus Rift, for en sum på omlag 12 milliarder kroner. Hva skal Facebook med virtuell virkelighet?

At Facebook ønsker å være med på å utvikle nyskapende teknologi er det ingen tvil om. Oculus Rift har vist seg å være et nyskapende og solid produkt allerede som utviklermodell, så det kommer kanskje ikke som noen overraskelse at de store aktørene på markedet viser interesse.

Oculus VR

Etter visning av den første prototypen av Oculus Rift, annonserte selskapet en kickstarter kampanje for å videreutvikle produktet. 4 timer etter at kampanjen var initiert nådde selskapet målet på 250,000$, etter 36 timer hadde de passert en million dollar, for til slutt å ende på nesten to og en halv million. Interessen for produktet og teknologien var tydeligvis enorm.

Brillene fra Oculus VR består av et headset med to skjermer som dekker hele synsfeltet ditt. Brillene registrerer hvordan du beveger hodet ditt, og bevegelsene dine i den virkelige verden blir gjenskapt i den virtuelle. Når bildene fra den virtuelle verden presenteres over hele synsfeltet ditt i stereoskopisk 3d, åpner dette for et nytt nivå av innlevelse.

Virtuell 3d animasjon

Det som blir spennende å se fremover er hvor raskt og hvor langt produktet vil kunne utvikles med pengebingen til Mark Zuckerberg til rådighet. Nå er jo spill et åpenbart bruksområde, men det finnes også andre platformer som vil kunne dra nytte av denne teknologien.

Innen animasjon blir det interessant å se om vi kan bruke VR til å presentere 3d modeller eller animerte scenarioer på nye måter. Hva om vi kan presentere prototyper i et VR-miljø, slik at potensielle kunder eller investorer kan få et realistisk og imponerende inntrykk av det ferdige produktet? Eller om animerte scenarioer kan observeres med “egne øyne” selv om de foregår på månen eller på havets bunn?

Det blir spennende å følge den videre utviklingen av denne teknologien. Vi ønsker i alle fall å finne ut om vi kan benytte VR for å levere nye og spennende produkter til våre kunder. Nå venter vi spent på en pakke med en ny utviklerversjon av disse VR-brillene som kommer i løpet av sommeren. Vi ønsker alle interesserte velkommen innom vårt kontor for en prøvetur!