Creatur

Nyhetsbrevets død? Outlook stopper Bacon

-

Verdens mest populære e-posttjeneste blir nå flyttet fra Hotmail.com til Outlook.com. Som en del av denne overgangen vil de endre reglene for hvordan e-post blir håndtert i dag. Dette er kjempebra for brukere, men vil gjøre det vanskeligere for bedrifter som benytter seg av e-postmarkedsføring.

Hotmail er verdens største tjeneste for online e-post og de fleste bruker disse for private formål. Altså, Hotmail er den personlige e-postadressen for mange.

Du kjenner sikkert til de daglige problemet med en overfyllt innboks av forskjellige unyttige e-poster:

  • Spam
  • nyhetsbrev fra bedrifter
  • oppdateringer fra sosiale nettverk

Det som har skjedd de siste årene er at vi får flere upersonlige e-poster og flere beskjeder og reklamebudskaper på e-post. Det er 14 år siden Meg Ryan hoppet av glede for hver nye e-post i filmen «You’ve got mail».

Innboksene har blitt fete av Bacon.

Disse funksjonene, som Outlook nå innfører for alle Hotmail kunder, har vært tilgjengelig for brukere av Gmail en stund nå. Vel ikke alt, men det som vi snakker om her ihvertfall.

Innboks – Bacon – Spam

I mange år har det handlet om å unngå spamfolderen, søppelmappa. Det var som regel enkelt så lenge vi ikke solgte legemidler eller sendte til folk som ikke ville ha e-postene. Nå har spamfiltrene blitt så gode at vi nesten ikke får spam i innboksen lenger.

Folk har nå et nytt problem: Nyhetsbrevene. Dette er e-poster de selv har bedt om å få men som har blitt litt for overhvelmende i lengden.

Plagsomme nyhetsbrev, oppdateringer fra Facebook og andre brysomme e-poster kalles Bacon. Det er dette deilige kjøttpålegget som Outlook skal gjøre noe med. For bedrifter som driver med e-postmarkedsføring så betyr det at nyhetsbrevet er i fare.

Problemet med e-postmarkedsføring nå

Frem til nå har alle e-poster kommet inn i den samme innboksen. Det har vært opp til deg selv å slette og sortere etter hva som er viktigst. Noen e-poster blir slettet uten at vi åpner den og noen får en kjapp gjennomkikk.

Det er derfor noen bedrifter har fått så god fortjeneste på e-postmarkedsføringen sin. Dette gullrushet mot innboksen kan nå være over.

Vi får for mye mail. Alle nyhetsbrevene og mindre nyttige mails blir for mange i innboksen. Det har gått så langt at noen gruer seg til å åpne e-posten i frykt for alle de uleste mailene.

Problemet med nye Outlook/Hotmail

Nyhetsbrev blir automatisk sortert i en egen kategori av Outlook. Det betyr at nyhetsbrevet fra din bedrift vil bli satt i samme mappe som alle andre nyhetsbrev.

Denne mappen vil ikke bli sett på først og kanskje heller ikke rett etter først. Hva skjer når man ikke ser gjennom uleste e-poster? De flommer over. En overflommet mappe med e-poster som ikke haster eller er veldig viktig, er mye gøyere å slette enn å gå gjennom.

Outlook har også innført en mulighet for å slette hele mappen med to museklikk. Ouch! Dette betyr at problemet med den overfyllte mappen kan enten ta 20 minutter å gå gjennom eller 2 sekunder å slette. Hva ville du valgt?

Er e-postmarkedsføringen død?

Dette er ikke nødvendigvis slutten for e-postmarkedsføringen. Det er et vendepunkt. Jeg ser på denne nye sorteringsmuligheten som nettopp det, en mulighet. Slik det var når Google innførte sin prioriterte innboks så vil dette helt sikkert gi mulighet til å få de beste nyhetsbrevene direkte i innboksen. De dårlige og kjipe nyhetsbrevene går i samlemappa og slettes. De gode og interessante går rett i innboksen.

Nei. E-postmarkedsføring er ikke død. De som sender ut nyhetsbrev må øke kvaliteten på innholdet.