Creatur

Hater du telefoner fra katalogselgere?

-

I de siste ukene har jeg blitt oppringt av en del selgere. Dette er for meg som regel helt greit, men på et tidspunkt så renner begeret over. Når de bruker mer av tiden din i form av prat og forstyrrelser, enn hva i utgangspunktet produktet deres hadde kostet å kjøpe, da er det på tide å si stopp.

Hater du telefonselgere?

Kjenner du igjen dette?

«Hei, mitt navn er Karl Karlsson fra «hundra och åtti tusen». Jag ska bare kolla om dine uppgifter stemmer.»

Nå er ikke svensken min 100% perfekt, men du skjønner tegninga.

Fremgangsmåten er som regel den samme for alle, og det ender alltid opp med at de ønsker å selge deg et eller annet. Gå i fella og gi dem litt av tiden din, så kommer de til å ta mer, og i tillegg kaste seg etter lommeboka di.

Nesten alltid noe du ikke trenger

Som regel så er det en selger fra en eller annen katalog som ringer. Og i de aller fleste tilfeller, så er produktet de ønsker å selge deg totalt unødvendig. I en telefonkatalog, skal du stå oppført med standard oppføring. Du skal være synlig, og det uten å betale en krone. Hva skjer hvis katalogene fjerner alle som ikke betaler? Er det noen som gidder å bruke en telefonkatalog da? En katalog hvor man ikke finner det man er på utkikk etter? Jeg ønsker å sette lys på dette, og hvorfor betalt oppføring ikke er nødvendig i et senere innlegg. Men først tilbake til det dette innlegget handler om.

Ring meg den dagen du faktisk hører etter!

En aggresiv selger kan defineres på flere forskjellige måter. Noen av de som har ringt i det siste er veldig rett på sak, prater uten stopp, og lar deg sjelden komme til. Ofte har de behov for å fortelle hele livshistorien til selskapet de ringer fra, samt skryte av forfengelighetstall som bare de har tilgang til.

Andre selgere lytter litt mer. I alle fall så virker det som om de gjør det.

I en telefonsamtale med en selger hvor jeg i utgangspunktet var interessert, og det bare fordi jeg hadde et godt inntrykk av dem fra tidligere, så ba jeg vedkommede om ikke å kontakte meg annet enn på e-post. Jeg takker aldri ja til katalogselgere på telefon, så jeg ber alltid om å få tilbudet skriftlig tilsendt. Jeg forklarte til og med hvorfor, og etter mye om og men, gikk han med på å sende meg tilbudet.

Første varselslampe: Om de ikke kan sende deg et skriftlig tilbud, betingelser eller mer, si «nei takk og farvel».

«Jeg kan i utgangspunktet ikke sende tilbud på e-post, da dette er en del av regelverket vårt. La meg bare prate med sjefen først.»

Vet ikke om jeg presiserte dette godt nok, men det jeg forsøkte å formidle til selgeren, var at jeg ikke ville bli oppringt igjen.

Jeg fikk tilsendt tilbudet kort tid senere. E-postsystemet vårt fungerer utmerket, så om du sender oss en e-post, så kommer den som regel frem. 5 minutter etter at e-posten hadde landet i innboksen, ringer han og spør om jeg har fått den.

Andre varselslampe: Var jeg ikke tydelig i forrige samtale? Sa ikke jeg at jeg ikke ville bli oppringt? Sa ikke jeg at kommunikasjon skulle skje via mail?

Jeg sa at jeg hadde mottatt e-post, og at jeg skulle se på den til ledig tid.

Noen dager (eller kanskje var det bare én dag) senere, så ringer han igjen og spør om jeg har tatt stilling til tilbudet. Jeg svarer nei, og om vedkommede ringer meg igjen, så vil jeg ikke ha noe.

Tredje varselslampe: Hvordan står det til med mottakererene på denne personen?

Få dager senere, så ringer det igjen. Fantastisk tilbud! Prisen har sunket med nesten tusen kroner! Jeg svarer litt irritert, at jeg har sagt fra tidligere om at jeg ikke vil bli oppringt. Jeg sier også at jeg ikke ønsker å ta denne avgjørelsen nå.

Fjerde varselslampe: Ref. tredje varselslampe!

I dag ringte det igjen. Prisen var nesten halvert! Sensjasjon! På et produkt som koster dem 0,01 kroner i innkjøpspris (eksl. selgers provisjon), så hadde de faktisk halvert prisen?! De må være gale.

Må bare poengtere at produktet det er snakk om, er en tjeneste hvor man får tilgang til anbud, og at det ikke gir andre garantier enn at du får sett alle anbud som kommer inn. Det er fortsatt ingen garantier for at du får flere oppdrag. Dette må du sørge for selv. Og det å skrive anbud, tar tid.

Mitt siste svar var mer aggresivt. Jeg vil ikke bli oppringt mer. Dersom jeg føler for å benytte meg av dette produktet, så ringer jeg. «Å, nei! Denne prisen varer ikke evig. Du må takke ja i dag.» Ikke interessert! Dessuten, så sa han akkurat det samme en dag tidligere.

Det er tydelig at det er kun én ting aggresive selgere forstår, og det er «ikke interessert!». Om de begynner å spørre etter at du har svart dette (og du må være tidlig ute), så si det på nytt. Fortsetter praten? Si «ha-det-bra!» og legg på røret.

Hvor skal jeg da bruke pengene mine?

Nå har jeg vært veldig negativ til katalogselgere, og som regel med god grunn. De aller fleste selger saft.

«Å selge saft, er det samme som å selge f.eks. 1/10 del av noe som koster X kroner, for så å vanne det ut. Når du vil ha påfyll, så putter de bare på mer vann. Deres utgift er fortsatt bare den lille delen med saft de puttet på til å begynne med»

Ønsker du å vite mer om hvor du skal markedsføre deg? Les bloggen vår, last ned guiden vår, eller ta kontakt! Våre kunder får råd av oss om hvilke kataloger som duger, hvor man skal markedsføre seg, og ikke minst, hvem man skal holde seg langt unna.