Natt til tirsdag 26. juni la Google ut en ny video om hva små og nystartede bedrifter bør gjøre for å rangere bedre i søkemotorene. Mange av disse tipsene går imot hva mange SEO-konsulenter gjør for sine kunder daglig. Les vår tidligere artikkel om Søkemotoroptimalisering som Google hater for en dypere gjennomgang av temaene denne videoen. Alle tipsene som gis i denne videoene er også oversatt og skrevet nedenfor.
Registrering av siden hos Google
- Pass på at www.minbedrift.no og minbedrift.no går til samme nettside
- Registrer nettsiden i Google Webmaster Tools
- Sjekk om domenet ditt har blitt brukt før
- Kikk på nettsiden din slik Google ser det
- Installer Google Analytics
Strategien til siden på Internett
- Ta hensyn til hvem som er målgruppen når du lager innhold til siden
- Lag nettsiden enkel å navigere for brukere
- Pass på at hver underside kun handler om et enkelttema
- Definer hva en konverterings skal være
(kjøpe noe, registrere for nyhetsbrev, ta kontakt osv.) - Ha en tydelig oppfordring til handling på alle sider
- Pass på at relevante søkefraser er naturlig inkludert i teksten på sidene
- Svar på målgruppens spørsmål med teksten på siden
- Alle sider bør inkludere unike meta-data
- Beskrivende tekst på linkene til sidene
Tabber å unngå for SEO
- Ikke ansette en uærlig SEO-person
- Ikke delta i lenkedelings-programmer
- Fokuser mer på å ha bra innhold, ikke lage nettsiden fancy
- Pass på at siden laster inn raskt nok. 2 Sekunder er «akseptabelt» for nettbutikker, Google sikter mot 0,5 sekunder.
Tips for rangering i søkeresultatene
- Sjekk at nettsiden rangerer som nr 1 for firmanavnet
- Få oversikt over hvilke søkefraser som siden din rangeres for i Webmaster tools
- Involver deg på andres blogger, forumer, bransjeorganisasjoner og videre.
- Tiltrekk nettsiden sosiale signaler med +1, Likes og Tweets
Hvordan bruke sosiale medier
- Kom i kontakt med målgruppen i forskjellige sosiale medier
- Lag nettsiden din den naturlige samlingsplassen
- Fokuser energien din på de nettsidene som målgruppen din brukes mest.
- Bruk de plattformene som føles mest naturlig og enkle å bruke
Selv med fantastisk reklame og markedsføring
bør konverteringene alltid skje på din nettside.
-Maile Ohye, Google