Creatur

3 teknikker for få flere salg med Facebook

-

Vi er vel langt forbi det punktet hvor ingen vet hva sosiale medier er og hvilke internettsider det gjelder. Har man sett på tv, lest avisen eller vært utenfor kjelleren de siste årene så har man fått det med seg. Folk digger Facebook. Det som de fleste bedriftseiere ikke har fått med seg er at Sosiale medier er en lukrativ plass for de fleste å øke omsetningen på mange måter. I denne artikkelen skal vi se på 3 teknikker alle bedrifter kan bruke.

Her i denne artikkelen har vi valgt å fokusere på Facebook, men disse teknikken kan også være aktuelle i alle andre medier, som Twitter, LinkedIn, Pinterest eller lignende. Du bør ha registrert din egen fanside for å bruke disse teknikkene. Det å bruke en personprofil, selv om den heter navnet til bedrifter, er rett og slett ikke godt nok og det ser ekstremt useriøst ut.

Facebook har i dag (17.06.12) 2.661.400 brukere i Norge. Det er over halvparten av alle i Norge, inkludert spebarn og pensjonister. Når man da set at det er en aldersgrense på 13 år for å registrere seg og at pensjonister som ennå bruker VHS til i vise video ikke har en datamaskin, så ser man at de aller fleste bruker Facebook. Selv om det sikkert er helt åpenbart for deg så kommer vi ikke til å diskutere Facebook som kanal for kundeservice. Denne er såpass enkel å starte med selv at det kreves lite forklaring.

1. Vis frem nye produkter og kampanjer

Det er en selvfølgelig tanke at man kan legge ut bilder, tekst og video av nye og populære produkter på Facebook, men visste du at det er mulig å vise dette produktet til alle i målgruppen din? Selv de som ikke er fans kan nå se dine innlegg. Facebook innførte for noen måneder tilbake en ny måte å vise bedriftsinnlegg på. Det er nå mulig å få bildene, teksten og videoene man legger ut til å vises hos alle som er potensielle kunder.

Man kan maksiemere aviseksponering med å legge det ut på Facebook, slik som Yess hotel har gjort.

For å få til økt omsetning med denne teknikken er det viktig at man inkluderer et produkttilbud og en oppfordring til handling. I denne annonsen for Yess Hotel har de valgt tilbudet som «Rom fra 590 kroner natten inkludert frokost» og oppfordring til handling som «Se mer på www.yesshotel.no»

2. Tøm lageret for gamle varer med et salg

Sommersalg, høstsalg, vintersalg, vårsalg, julesalg, mamutsalg, januarsalg, februarsalg…. ja du skjønner poenget. Det er alltid mange grunner til å holde et salg og det er en rask måte for å få folk inn i lokalet eller inn på nettsiden og kjøpe utgåtte varer til redusert pris. Salg gir penger i kassa. Problemet er at mange små bedrifter holder kontinuerlig salg og lager ikke en stor sak utav det. I denne teknikken skal vi lage salget om til en større event, bokstavlig talt.

Klesbutikken CARMA har her laget et arrangement på Facebook for å selge mer

Det du gjør er å registrere et arrangement via fansiden din. På dette arrangementet legge du til informasjon om HVA,HVOR og NÅR om salget. Dette vet du best selv. Husk å oppfordre alle til å dele med interesserte venner. Etter arrangementet er laget kan du lage et innlegg på fanside som linker til arrangementet og koble det med en slik annonsetype fra første teknikk. Det vil gi bra eksponering. Resultatene ser du i antall personer som melder seg på salgsarrangementet, men den den endelige primstaven er selvsagt hvor mange som kjøper noe på salget.

Hvis bedriftsiden din ikke har mange fans,  sender du en personlig melding til de du kjenner som er i målgruppen din og be de invitere noen venner som kanskje er interessert. Nøkkelen for at dette skal fungere er at du skriver en unik melding til hver av disse personene. Ingen bryr seg om masseprodusert spam-lignende-masemeldinger. Meldingen kan bli noe sånn som dette:

Hei Stine.
Takk for sist på grillfesten hos Einar. Jeg ble så solbrent at jeg måtte sove stående i flere dager etterpå ?

Du, jeg lurer på om du hadde gidder å hjelpe meg med noe enkelt. Som du vet så driver jeg Martins Skrue og Mutterbutikk i sentrum og vi skal holde et salg neste uke. Kunne du gjort meg en stor tjeneste og invitert noen av vennene dine som driver med oppussing av biler?

Hadde satt veldig stor pris på det. Tusen takk! Snakkes snart.

Hyggelig sosialt press

Uansett hva man sier så bli vi alle påvirket av hva folkene rundt oss gjør, liker og kjøper. Selv om naboen har BMW, så betyr ikke dette at du kommer til å kjøpe det, men naboens bil kommer til å være i tankene dine når du tar avgjørelsen. Hvis han er en tulling, vil du kanskje velge det motsatte. Hvis dere er gode venner, vil du kanskje vippe positivt mot bilen. Dette skjer både bevisst og ubevisst i hodene til alle, og er den viktigste grunnen til at Facebook som markedsføringsplattform er helt unik. Her har du muligheten til å vise frem hvem som liker dine produkter til de som ennå ikke kjenner deg.

«Alle» andre liker Netthandelen. Hvorfor i all verden gjør ikke jeg det?

Det å legge til en slik sosial annonse er ikke garantert å gi deg økt omsetningn med en gang. De som klikker på denne annonsen er i det man kaller «utforskningsfasen», altså på utkikk eller nysgjerrige. Det er nå fansiden din er nødt til å ta over. Her må det være et spennende og fengende coverbilde og salgsfremmende(men ikke spammende) innlegg helt øverst. En person som har trykker på en annonse hvor mange av vennene liker, er mye mer åpen for å besøke nettsiden, se på produkter og kjøpe, enn de som ikke ser dette sosiale presset.

Netthandelen er forresten veldig flinke på mye de gjør i sosiale medier. De bruker mye tid og ressurser på å eksperimentere med forskjellige måter å selge mer på. Anton Hagberg, sjef for Komplett sier til Dagens Næringsliv at mange norske «sosiale medier» eksperter har mye å lære(mangler kunnskap om å øke omsetningn med sosiale medier). Så pass deg for kvakksalvere hvis du trenger noen eksterne eksperter til å hjelpe deg med slikt.