Creatur

Enkelt triks for å få flere fans på Facebook

-

Selv om Facebook ikke har sagt noe direkte til deg om dette, så har de startet prosessen med å ta betalt av bedrifter som vil være på Facebook. Det koster selvsagt ingenting å lage en fanside eller å legge ut oppdateringer. Det som har skjedd det siste året er at de har begynt å begrense hvor mange som ser fansiden din og hvor mange som ser oppdateringene dine. Du må betale for å bli sett.

flere fans på facebook

I dag skal vi se på en superlett måte å få flere fans på Facebook, uten å gjøre noe med Fansiden. Den baserer seg på Facebookannonser og koster fra 5kr dagen.

1. Gå inn på siden for Facebookannonser

Besøk http://facebook.com/ads og trykk på den grønne knappen «Opprett en annonse»

2.Velg hva du vil annonsere

Skriv inn navnet på fansiden og velg den fra listen. Velg slik som du ser på bildet nedenfor.

3. Velg målgruppen din.

Dette vil være forskjellig for alle. Det vil som regel være Norge som er målgruppen. Hvis du har en lokalbasert bedrift, så vil det være nyttig å velge det område du holder til. Vi valgte å målrette mot bedriftseiere over 30 år.

Det finnes selvsagt mange spesialteknikker for å finne målgrupper som er både billige og lønnsomme, men det får vi se på en annen dag.

Velg «Personer som ikke har forbindelse» og «Målrett mot personer med venner som har forbindelse med». Hvis du velger å fjerne den siste, som er valgfri, så må siden din være så god at den klarer å stå på egne ben. Ved å beholde denne så vil du benytte deg av snilt sosialt press for å få fans(se nedenfor).

4. Velg målsetningen med annonsen.

Her er det best å bare velge «Like siden min». Det er ingen vits å prøve å lure Facebook.

5. Sett et budsjett du kan leve med

Budsjettet er hvor mye du maksimalt vil bruke per dag for denne annonsen. 5kr dagen er det laveste. Velg noe som passer deg. Dette er en slik annonse som bør kjøres kontinuerlig så det kan være greit å helle ha et lavt budsjett, enn å bruke opp alle pengene på en uke. 5 kr dagen er ca 150kr i måneden.

Til slutt vil du sitte igjen med en sosial annonse som du kan se nedenfor. Jeg har også lagt med hvor mange som vil få servert denne annonsen, slik at du kan se dette i forhold til din fanside.

Det er viktig å tenkte strategi når du holder på med slike annonseringsmetoder som dette. Vi vil jo ikke at pengene skal gå i doskåla fordi man fokuserer på feil måleenhet. En måleenhet er hva du måler «suksess» etter. Et gammelt ordtak sier at du får det du måler. Hvis ditt hovedfokus er å få nye fans, så vil du få det. Hvis ditt hovedfokus er å øke omsetningen, så vil du få økt omsetning.

Se til at de nye fansene som du får med denne teknikken passer inn i din strategi for markedsføring på internett. Den beste måten å få til økt omsetningn med internett er en lønnsom og automatisert nettside. Les vår gratis guide til bedriftsledere for å oppdage forskjellen på vanlig og lønnsome strategier på nett.