Creatur

Content is king – en klisjé for mange men viktig for alle

-

content-is-king

I januar 1996 skrev Bill Gates en artikkel med navnet Content is King som ble publisert på Microsoft.com. Han starter artikkelen slik:

Content is where I expect much of the real money will be made on the Internet, just as it was in broadcasting.

The television revolution that began half a century ago spawned a number of industries, including the manufacturing of TV sets, but the long-term winners were those who used the medium to deliver information and entertainment.

bill-gates
En ung Bill Gates

 

Når det gjelder innhold (i ordets videste betydning) som har en lang og tradisjonsrik historie i fysiske formater, har mange hatt en problematisk overgang til internett som distribusjonskanal – spesielt med tanke på inntjening. Film, musikk, aviser, bøker og mye annet vi finner på nett i dag leter fortsatt etter løsninger vi er komfortable med. Likevel er poenget her at det er ikke internett i seg selv som er interessant, det er innholdet.

Selve begrepet Content is king har blitt nærmest en floskel når det gjelder bygging av nettsider i dag, men artikkelen til Bill Gates var på kanten til klarsynt i 1996. Selv om den ikke er tilgjengelig på Microsoft sine sider nå, lar Wayback Machine lese den i sin originale form slik den fremstod på midten av nittitallet.

Selv om Bill Gates i sin artikkel snakker om mange typer innhold, og kanskje mest om innholdstilbydere (som bedriftsmodell) på internett, er likevel hovedmomentet her noe som kanskje er en selvfølge for mange i dag; budskapet må være overordnet formgivning og format. Likevel sitter dette langt inne for mange. Når det kommer til innhold på nettsiden, er det vel alltid en målsetting for enhver bedrift å skrive gode, engasjerende tekster som bidrar positivt når det gjelder å skaffe nye kunder, gi hjelp og informasjon til gamle kunder og ellers være generelt imøtekommende og tilhjengelig. Likevel møtes jeg nærmest daglig av enten tørre og upersonlige tekster, lodne og flytende floskler eller sider med et absolutt minimum av nødvendig informasjon som “Vi selger sko! Her finner du oss!”

Man må likvel ikke la seg lure med at slikt innhold “fungerer greit”, er «helt ok» eller nøytralt. Det er det ikke; det kaster bort tiden vår. De som kunne blitt – men aldri ble – dine nye kunder, snur i den digitale døren, og teksten fungerer mot sin hensikt. Skal man selge sko er absolutt ikke “Vi selger sko!” en tekst som gir de resultatene man ønsker utover sporadiske lykketreff. Hva er fordelene med disse skoene? Hva er viktig for de som skoen er tiltenkt? Er det pris, er det veiledning og ekspertise? Har dere varme og vanntette barnesko? Hva med profesjonelle løpesko?

skokvalitet
En sko er ikke alltid bare en sko

 

Innhold på web må først og fremst være velvalgt og passende for brukeren av nettsiden, og selvsagt i tråd med bedriftens målsetting. Godt innhold er brukersentrert. Man må forstå at det ligger en lengre prosess hos den som besøker nettsiden, med bakgrunn i ønsker, behov og annen motivasjon – og at dette kan forløses på din nettside, med dine tjenester og produkter. Å publisere selvsentrert informasjon om bedriften fremmedgjør brukeren. Det er jeg som har et ønske eller et behov. Jeg søker, spør og leter helt til jeg finner. Når jeg da finner nettsiden jeg håper er riktig, forventer jeg at letingen er over.

Innholdsstrategi

Hvordan legger man da til rette for at man skal finne riktig side når man leter? Først og fremst må man sørge for at nettsiden er optimalisert for Google og andre søkemotorer. Dette kalles onsite SEO, altså søkemotoroptimalisering av egen nettside. Innhold er en meget stor del av god onsite SEO, men det er ikke SEO som er fokuset her. Offsite SEO, noe som kan beskrives som tiltak for å skaffe lenker og henvisninger inn til nettsiden, er heller ikke noe jeg skal skrive om her, men selvsagt vel så viktig for å komme opp og frem i søkeresultatene. I denne artikkelen handler det om innhold.

Man bør ha en innholdsstrategi. Man skal ikke fylle X antall sider med innhold, man skal planlegge en overordnet målsetting og underbygge dette med innhold på et nødvendig antall sider. Det handler om mer enn ordene man skriver.

To velkjente momenter bør være på plass når man igangsetter en strategi for innholdet: bedriftens «elevator pitch» og en god USP. Begrepet USP er en forkortelse for unique selling proposition, og kan oversettes til norsk med unikt salgsargument. Dette kommer fra reklamebransjen, og henviser til det unike ved det du tilbyr, som skiller deg fra konkurrentene. En elevator pitch er den korte og konsise oppsummeringen av hva du driver med. Denne skal være såpass kort at den i teorien skal kunne presenteres i løpet av en kort heistur. Hovedpoenget er selvsagt at en slik pitch skal være så spisset at den har en høy Wow!-faktor.

På nett handler det hele om en meget kort heistur. Du har kort tid på å skape et godt førsteinntrykk og en overordnet forståelse for at man har kommet til riktig side.

Kundemotivasjon

Som sagt, det er lurt å være bevisst kundereisen til din nettside og ditt produkt. Hva kan være grunnen til at noen har funnet akkurat din nettside, og ikke havnet hos konkurrenten. Hvis man har mange konkurrenter som tilbyr mer eller mindre samme produkt som deg, kan man anta at din nettside ikke er den eneste åpne fanen i nettleseren. Da vil det være viktig å peke på hva som skiller deg fra konkurrenten. Er du nærmest alene om å kunne tilby et produkt, kan akkurat dette være lurt å påpeke: det er vi som har produktet du leter etter.

 

customer-journey
… han reiste langt og lengre enn langt for å finne skoa han hadde hørt soger om …

 

Det er også viktig å ikke gi kunden for mange valg i møte med med produktene eller nettsiden. Dette skriver Barry Schwartz om i boken The paradox of choice, og han kommer til en meget interessant konklusjon: vi har en tendens til å ikke velge det vi anser som mest viktig eller best for oss, men det som er lettest å evaluere og forstå. Poenget er ikke å banalisere eller fjerne valgmuligheter, men å forstå kunden din samtidig som man er bevisst firmaets målsetting. Din potensielle kunde har søkt og funnet. Ikke vanskeliggjør de siste skrittene til mål.

Det er ikke viktig å ha en nettside. Det er viktig å ha en nettside som fungerer for målgruppen og bedriftens målsetting.