Creatur

Hva er adferdsbasert reklame?

-

Har du lagt merke til at noen annonser har en tendens til å følger etter deg på nettet? En av de nyeste måtene å annonsere mot potensielle kunder er det som kalles adfersbasert reklame. Google kaller det ReMarketing, bransjen kaller det ReTargeting, egentlig heter det adferdsbasert reklame.

Hvordan virker det?

Teknologien bak adferdsbasert reklame baserer seg på noe som heter nettkapsler, eller cookies. Disse cookies´ene lagrer en liten informasjonbit om deg på din datamaskin og viser frem denne informasjonen ved en senere annledning.

Du bruker mest sannsynligvis cookies hver eneste dag. En cookie husker at du har logget inn på Facebook, slik at du slipper å logge inn hver dag. Google bruker cookies til å gi deg bedre søkeresultater. Nettaviser bruker cookies til å gi deg de nyhetene du liker å lese. Reklamebransjen bruker cookies til å vise relevante annonser.

Google forklarer adferdsbasert reklame

Etter ca 1 minutt i følgende video vil de begynne å forklare hvordan du gjør det. Det kan bli litt teknisk, men den første delen er enkel å forstå.

Eksempel på adferdsbasert reklame

Nettbutikken X-Life benytter seg av Googles løsning for adferdsbasert reklame, ReMarketing. Dette er et godt eksempel på hvordan man kan bruke denne løsningen.

1. Gå inn på nettbutiken X-Life.no

2. Se en video på Youtube.com

3. Besøk bloggsamfunnet Blogg.no

4. Besøk Nettavisen.no

Ikke alltid synlig

Annonsene vil selvsagt ikke alltid vises på alle sider. De vises på bakrunn av Googles annonseauksjon. Det du vil merke er at disse følger deg mye mer enn før.

Fordelen med disse annonsene er at personer som allerede har besøkt nettsiden din er mye mer sannsynlig å kjøpe enn de som aldri har hørt om deg.

Det er mye penger å hente

Ikke alle vil kjøpe noe ved første besøk i nettbutikken. Ikke alle vil kontakte din bedrift etter første besøk på nettsiden. Ikke alle vil melde seg på nyhetsbrevet første gang de får tilbudet.

Adferdsbasert reklame kan brukes til å snakke med kunder som ennå ikke har tatt første steget mot å bli en kunde.

En gammel tommelfingerregel sier at kun 5-10% av de besøkende er klar til å kjøpe noe med en gang. Det betyr at 90-95% er ikke klar helt ennå. Noen kommer aldri til å bli en kunde, men mange vil dersom du holder kontakten.

Du kjenner vel til det selv? Hvis vi skal kjøpe noe så bruker vi ofte nettet for å sjekke forskjellige leverandører, ikke sant? Spesielt hvis det er noe som koster endel penger og det er første gang vi kjøper det.

Problemene med adferdsbasert reklame

Det er selvsagt ikke bare fryd med denne typen reklame. For det første så holder EU-landene på med en lov som vil begrense denne muligeten betraktelig. Det vil ikke bli umulig, bare endel vanskeligere.

Det andre problemer er reelt i dag. For at annonsene dine i det hele tatt skal vises så må noen besøke nettsiden din først. Det betyr at du må ha en viss mengde med trafikk for at adferdsbasert reklame i det hele tatt skal være aktuelt. Et par tusen besøkende i måneden er greit.

Ikke bruk penger på reklame før nettsiden virker

Det er ikke vits å legge inn en annonse i avisen før du har varer å selge i butikken. Det samme gjelder for nettsiden din. Det er ikke vits å bruke penger på nettreklame før du har en nettside som kan gi deg målbare resultater av pengene som du bruker på reklame. Forskjellen på underskudd og overskudd ligger ofte i evnen til å måle hva som skjer.

Alle bedrifter bør ha en nettside som skaffer nye kunder. Hvis du er interessert å lære mer om hvorfor dette er viktig, hvordan du kan unngå typiske webdesign tabber og hvordan oppdager vanlige salgstriks bør du laste ned vår gratis guide til webdesign.