7 grep som forbedrer nettsiden din

desktop

Du bør alltid jobbe for å optimalisere nettstedet ditt. Det er her du ofte møter de potensielle kundene dine først og hvor de blir kjent med bedriften din. Det er et av de viktigste salgsredskapene du har, og en stor del av bedriftens identitet. Derfor har vi skriblet ned ett par tips til hva du kan gjøre for at du skal få enda bedre resultater på nett:

 

1. Gjør teksten leservennlig

dummy-text

Kvitt deg med dekorative og håndskrevne fonter og la tekst være tekst. Om du velger riktig font, størrelse og styling blir det både lekkert og lesevennlig. Et tips for å komme i gang er å ikke gå under 14-15 punkter i skriftstørrelse (eller mer avhengi av hvilken font du skriver med) og justere linjehøyden opp. Teksten på bildet over viser en med 10px og standard linjeavstand, mens den andre teksten bruker 16px og har justert linjehøyden opp til 22px med færre tegn per linje. Hvilken var best å lese?

 

2. Rydd opp i hovedsiden din

eksempel på en landingsside

Vi har påstått tidligere at hovedsiden kanskje ikke alltid er den aller viktigste siden på domenet ditt, men denne bør være tydelig og ryddig. Vi vil gjerne fortelle alt på forsiden, men kan det være bedre å strippe det ned for å få frem hovedbudskapet?

 

3. Søkemotoroptimaliser nettsiden din

monkeys
Moz.com sin guide for SEO

 

Dette er i grunn ett veldig stort tema. Men det handler blant annet om å optimalisere kode, struktur, tekst, innhold, hastighet, nettverk, og mobiltilpasse siden. Å søkemotoroptimalisere siden for Google er en prosess som tar lang tid, blant annet fordi Google ser at siden din ikke har eksistert lenge enda og ikke har mye innhold, i tillegg er det få nettsider som har linket til din side. En metode for å fikse dette er å supplere på med tekst og bilder på undersidene dine og på bloggen, men husk: kvalitet over kvantitet. Vi pleier å sette opp AdWords-konto med kampanjer for våre kunder, det er billig og gir gode resultater når man bruker det riktig. Her er en fin gratis guide som dekker det du må tenke på «The Beginner’s Guide to SEO«.

 

4. Rydd opp i de sosiale mediene dine

social media overload
Social media overload. Foto: Charlene Johnson på Youtube.com

 

Hvor mange sosiale medier har du testet, og hvilke av de har vist seg å passe for bedriften din? Kanskje dere har endret strategi, men Facebook-profilen dere ikke oppdaterer fortsatt tar masse plass på hovedsiden?

 

5. Skriv en fagblogg

awhCbhLqRceCdjcPQUnn_IMG_0249

Bloggen din har mye å si for søkemotoroptimaliseringen på siden din. En god blogg generer mange besøk fra bl.a Google og sosiale medier, og den bygger ett forhold mellom bedriften og leseren. For best effekt og bruk av bloggen anbefaler vi å sette opp ett langsiktig mål for hva du vil oppnå, skrive en strategi og blogge i vei. Kanskje du kan fylle på med andre ting enn bare tekst, f.eks informasjonsvideoer, showreels, infografikk, nettkurs, eller andre ting som kan hjelpe deg å dele kunnskap til leseren. Godt innhold som både Google og brukeren kan forstå er gull verdt.

 

6. Bytt til bedre hosting

Veldig raskt nettside
Veldig rask nettside

 

Hosting er viktig. Ca 1 av 4 brukere forlater siden din om det tar over 4 sekunder å laste den, og om du har en nettbutikk forlater 40% deg etter 3 sekunder. Mobilbrukerene er definitivt de mest utålmodige. Ordentlig hosting er en liten pris å betale for å beholde disse brukerne, spesielt når du kan få det aller beste til under 300kr i mnd.

 

7. Gjør skjemaene dine enklere

Enkelt påmeldingsskjema
Enkelt påmeldingsskjema

 

Hvor lett er det å få tak i dere, bli medlem, eller laste ned noe fra siden?
Påmeldingskjemaer og andre skjemaer bør være helt nedstrippet til kun det mest nødvendige, f.eks: Navn, e-post, “OK”. Ikke bruk registrering av kredittkort om de ikke skal kjøpe noe med en gang. 
Og finn ett bedre alternativ til captchaen, det finnes andre løsninger.

Konklusjon

Følg med! Hvor mange går inn på siden din, og hvor mange kommer ut som kunder? Hvor kommer de fra? Hva kan du gjøre for at flere besøk skal ende i en konvertering? Holder det med en liten designendring, eller må det større grep til?

2014 var året for “mobile-first”. 2015 er året for “content-first”. Budskapet er viktigst, teksten skal være tydelig og gjennomtenkt, bildene skal understreke teksten og skape verdi, siden skal være søkemotoroptimalisert og responsiv, hostingen skal vær top notch samtidig som alt innholdet skal være optimalisert for web.

Legg igjen en kommentar