Creatur

4 sentrale trender for mer kostnadseffektiv markedsføring på web i 2015

-

Er det noe man legger merke til – om man er litt over middels interessert i medieinnovasjon og ny teknologi generelt – er det at man ser en jevn tilstrømming av nye tjenester og verktøy innen webmarkedsføring. Dette må nok til, i alle fall for de som ønsker å gjøre seg synlig, og ikke minst for tjenestetilbyderne som skal vise til resultater av brukte budsjetter. Vi blir stadig flinkere til å unngå og omgå alt som lukter reklame, om det er ved å legge dobesøket til reklamepausen eller å kjøre AdBlock i nettleseren, og markedsførerne må stadig finne nye måter for å sørge for at mottakerne blir eksponert for de mange budskapene, helst med en liten gnist av kjøpelyst også. Mange av disse nye verktøyene og metodene må settes i kontekst med målgruppe og målsetting,  men verktøykassen er sprekkferdig i forhold til hvordan man kan bruke penger på for å bli mer synlig på web.

Dette er et område man i de fleste tilfeller overlater til ekspertene, om det innad i bedriften eller som eksterne tjenester, men man bør likevel ha innsikt i hva som er mulig og hva som kostnadseffektivt innen webmarkedsføring i tiden som kommer.

 

retargeting-ads

Retargeting

Retargeting er ikke et nytt begrep for 2015, men det vil bli mer og mer relevant for de fleste som markedsfører bedriften sin på web i tiden fremover. Dette er en metode som erfaringsmessig kan gi mye høyere konvertering enn tradisjonell AdWords reklame.

Man kan nesten kalle det en form for forfølgelse, for grunnprinsippet ligger i at du blir eksponert for reklame fra sider du har besøkt tidligere. Dette er en av flere muligheter man har med utviklingen av programmatic marketing, automatisert reklamekjøp på norsk, som gjør det mulig å kjøpe reklame målrettet for rett mottaker, til rett tid og sted (til prisen du har bestemt). Du kjøper altså ikke lengre bannerannonser på for eksempel Bilmagasinet.no eller Aftenposten.no, men retargeting-algoritmen viser reklamen på noen av de neste sidene du besøker.

Retargeting baserer seg på cookies, så når du forlater Sportsbilbutikken.no, etter å ha siklet over drømmebilen i noen minutter, og fortsetter å surfe rundt på andre nettsider, vil det kunne dukke opp annonser som “Kom for prøvekjøring av drømmebilen hos Sportsbilbutikken i dag!” med retargeting.

 

apple-watch

Wearables og geo-markedsføring

Den siste tiden har vi hørt stadig mer om forskjellige smartbriller, smartjakker, smartsko og mye annet. Første generasjon smartklokker fra blant andre Samsung og LG har jo vært i butikkene en stund allerede, men det blir spådd at 2015 er året hvor både tilbud og etterspørsel når nye høyder for slike “smarte” produkter. Man kaller slike produkter wearables på grunn av at dette er teknologi du kler på deg, og med sine nye muligheter og funksjoner kan faktisk flere av disse produktene ha livets rett forbi nyhetens interesse.

The internet of things gror seg stadig nærmere oss, og med wearables ser mange de unike reklamemulighetene som ligger i dette. For produktene skreddersydd til trening og sport,  har spesialiserte byråer som FitAd funnet sitt marked, og for de fleste andre smartproduktene har det vokst frem mange som kan tilby reklame basert på hvor du er, om du har vært der ofte før, når på dagen du er der og alt annet av data som øker sjansen for at annonsen treffer blink. Det vil nok være en del forsiktighet rundt dette i starten, men å se reklame på klokken er ikke langt unna de norske håndleddene.

 

microtargeting

Hypersegmentering og “micro targeting”

Med en helsides annonse i VGs papiravis, vet man at budskapet vil nå mange lesere, men man vet også at annonsen absolutt ikke vil være interessant eller relevant for alle. Med hypersegmentering og “micro targeting” er relevans nøkkelordet. Mer og mer data samles om våre brukervaner på web; spesielt er sosiale medier som Facebook og Twitter egnet for annonsører. Kjønn, alder, bosted, interesser, omgangskrets, og mere til, er data som gjør annonsene kan vises kun til de som vil være interessert i produktet eller tjenesten, og dermed mye mer kostnadseffektive. Hvis det er snøstorm i Namsos, kan man fort kjøre en kampanje for snøfresere på Facebook for menn over 30 i Nord-Trøndelag.

I USA har politisk reklame vært en sentral del av politikken, og microtargeting er utbredt for å nå frem med budskapet.

“Surfing the Web leaves a trail of browser history that allows marketing companies to glean insight into personal interests. Do you read The New York Times or watch Fox News? Do you have children? Do you shop in high-end stores or hunt for bargains on eBay?” – CNN

 

 

Google Shopping og Product listing ads

Dette er heller ikke en nyhet for 2015, for Product Listing Ads (PLA) har vært en annonse-mulighet hos Google en god stund nå. Fra august 2014 gjorde Google derimot en oppgradering av denne tjenesten, slik at man har flere muligheter likt de man finner i AdWords annonser.

Denne annonse-måten er skreddersydd for de som driver nettbutikker, og gjør det mulig for deg å gjøre et utvalg blant produkter som vil vises til høyre for søkeresultatene i Google søk når noen søker på sortimentet du tilbyr. Se for eksempel i kolonnen til høyre hvis man gjør et søk på GoPro kamera.

“Produktoppføringsannonser vises når noen søker etter produktene dine på google.no. Google viser brukerne et bilde av produktet ditt, sammen med prisen og navnet på butikken din. Brukere som klikker på annonsen, videresendes til nettstedet ditt, der de kan kjøpe produktet.” – Google Shopping