Creatur

11 Lovlige Lenkestrategier for SEO

-

I dag skal vi se hvordan en norsk bedrift kan skaffe seg flere linker til nettsiden, som er nødvendig for alle som vil oppnå effekt av søkemotoroptimaliseringen. Linker er pulsårene på internett og blir sett på den aller viktigste faktoren for å komme øverst i søkeresultatene til Google. I denne artikkelen skal vi kun se på etiske teknikker som er Google-godkjent for å få bedre synlighet.

Når vi snakker om Google-godkjent så betyr det selvsagt ikke at vi har fått en skriftlig godkjennelse av selskapet som sier at disse lenkene er lovlige. Det vi mener er at disse teknikkene baserer seg på at vi kjenner godt til hva Google-reglene sier, pluss hva Matt Cuts fra Google og etiske bransjeeksperter mener. Vi holder oss alltid på den rette siden av regelverket når det gjelder Søkemotoroptimalisering.

Er linken gyldig?

Noen av disse linken er hva vi kaller i SEObransjen for «no follow» lenker. Dette er et merke nettsider legger på en link for å si at «Vi går ikke god for innoldet på siden vi linker til». I teorien skal dette bety at slike linker har ingenting å si på rangeringer i Google og bør unngås. I realiteten er det mye verdi i disse linkene, siden de fleste linker fra sosiale medier er tagget med slike «no follow» tagger. De sosiale nettverkene sender ut hva Google selv kaller «Sosiale signaler» og er viktig for søkemotoroptimalisering. I tillegg er de også med på å underbygge det som kalles styrken av ankerteksten, men det rekker vi ikke å diskutere her.

1. Du kjenner noen som blogger

Alle kjenner noen som blogger. Hvis du ikke vet hvem de er, så er det enten fordi du ikke bryr deg eller fordi de ikke har fortalt deg. For å ta en test, skriver du dette på Facebook: «Blogger du? Hva er adressen til bloggen din?». Du vil bli overrasket over resultatet.

2. Inviter bloggere til ekslusivt arrangement

Alle elsker å føle seg spesielle. Bloggere liker å ha noe spennende å skrive om, og hvis du lager et ekslusivt opplegg for noen «utvalgte bloggere» så er bedriften garantert noen linker. Dette kan være for eksempel en invitasjon til å se et nytt produkt før det lanseres, komme med tilbakemeldinger på de eksisterende produktene eller bare et «V.I.P.» arrangement med mat og drikke.

Noen bedrifter velger også å sende gratis vareprøver i håp om å få et blogginnlegg med «anmeldelse» av produktet tilbake. Dette skapte store mediedebatter for en stund siden, og de største bloggerne er varsomme for slikt nå. Det betyr derimot ikke at man skal unngå denne metoden. Bare pass på å snakke med de før du sender noe i posten.

3. Live-blogging fra et arrangement

Det er ikke bare på Apples eventer hvor man kan liveblogge, mange er også interessert i lokalidrett og konserter. Hvis du allikevel skal delta på et arrangement som mange er interessert i, hvorfor ikke bruke annledningen til å drive med liveblogging via mobiltelefonen? Dette kan være så enkelt at du oppdaterer nettsiden hver gang det skjer noe, eller legger til en egen livebloggingsmodul.

Send en pressemelding til lokalavisen om at du skal liveblogge fra arrangementet. Pass også på at du har en Facebook «Liker»-knapp på siden du skal liveblogge. Det vil gi deg en del linker.

Arrangementet du liveblogger om trenger ikke å være relevant til det bedriften driver med til daglig. Hvis et rørleggerfirma liveblogger fra et fotballoppgjør mellom det lokale fotballaget og en erkefiende, vil det bare vise at selskapet består av mennesker som bryr seg om annet enn å selge fuging av rør.

En vri på dette kan være å invitere andre bloggere til en «liveblogging event».

4. Oppslagsverk for bransjeord

Har bransjen din mange vanskelige begreper og uttrykk som ingen forstår? Flott! Da kan du bruke det som en annledning for å lage et oppslagsverk på nettsiden din. Lag en side som lister opp alle bransjeord og forklaringen på disse.

Hvordan får man en link utav dette sier du? Vel en slik lenkestrategi går under kategorien «linkbait», et lokkemiddel for linker.

Denne kan også kobineres med strategi nummer 6.

5. Idrettslag som bedriften sponser

Hvis bedriften din sponser et lokalt idrettslag eller lignende så er det sjelden et problem å få en link på netsiden. En enda billigere løsning ville være å stille seg frivillig som «webredaktør» for organisasjonen så lenge det er ok å få en link tilbake til sin bedrift.

Tenk idrettslag, frivillige organisasjoner og lignende.

6. Gi bort noe gratis

Alle elsker å få noe gratis. Som vi snakket om i vår tidligere artikkel om Søkemotoroptimalisering, så vil Google se positivt på slike signaler fra sosiale nettverk som Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ og lignende.

Det er ikke alltid like enkelt for vanlige bedrifter å tiltrekke seg delinger, tweets og slikt. Et alternativ er at dere gir bort noe gratis mot at de tvitrer om bedrifter på det sosiale nettverket Twitter. Du kan gi bort en rabattkupong, gavekort eller noe fysisk de må komme å hente fra lokalet ditt.

Pay with a tweet er et godt eksempel på hvordan dette kan gjennomføres

7. Twitter

Twitter lar deg legge til 160 tegn i beskrivelsen. Legg til en link der, i tillegg til den «vanlige» linken. Du kan legge til flere linker, men det ville nok ikke sett særlig bra ut. Pass på at teksten er leselig og ikke virker som om du har trykket inn så mange linker som mulig.

8. Facebook

Facebook lar deg også legge til en tekstbeskrivelse. Legg til en link der, men pass på at linken vises. Tekstområdet blir mindre hvis du aktiverer mer enn tre bokser til høyre.

9. Engasjer Universiteter eller studentorganisasjoner

På universitetet der jeg gikk var det alltid behov for bedrifter som var interessert i å snakke med studenter og delta i studentprosjekter. Vi hadde også mange aktive studentorganisasjoner som hadde egne nettsider på universitetet sitt domene. Be om å få en link tilbake når du deltar på et studentprosjekt eller bidrar med noe til en studentorganisasjon. Slike lenker er veldig verdifulle.

10. Lag et nyttig verktøy for kundene dine

Legg merke til hvor smart det er av et inkassoselskap, som hjelper deg å få inn penger kjappere, å ha en «kredittkalkulator» som viser hvor mye du kan spare på raskere innbetalinger. Dette er et veldig nyttig verktøy for kundene og et verdifullt salgsverktøy for bedriften.

http://orklacredit.no/kreditkalkulator/

Hvordan får man en link utav dette sier du? Vel en slik lenkestrategi går under kategorien «linkbait», et lokkemiddel for linker.

Denne kan også kobineres med strategi nummer 6.

11. Pass på at Næringsforeningen linker til nettsiden din

Betaler du for å være medlem i den lokale næringsforeningen? Pass på at de har en lenke til nettsiden din på listen over medlemmer.

Gjør noe med det i dag

Det viktigste når vi jobber med søkemotoroptimalisering er at man gjør noe, og ikke bare sitter på kontorstolen og planlegger. Denne listen har nok gitt deg noen gode ideer for nye linker til nettsiden.
Gjør noe i dag.
Gjør noe hver dag.